Użytkownik zaktualizował Windows 10 i zobaczył blue screena

  • Grzegorz Kubera,

Microsoft musiał działać szybko. Nie tylko pracował nad rozwiązaniem problemu, ale zaoferował również tymczasowe obejście.

Użytkownicy Windows 10 napotkali na problem po aktualizacji / Fot. pressfoto, Freepik

Po cyklicznej aktualizacji zabezpieczeń Patch Tuesday firma Microsoft musiała ostrzec użytkowników, że "u niektórych posiadaczy Windows 10 może wystąpić blue screen", czy też blue screen of death (BSOD; niebieski ekran śmierci).

Microsoft ujawnił, że problem z blue screenem może dotyczyć wybranych użytkowników, którzy pobrali aktualizację o oznaczeniu KB5021233. Zawierała ona poprawki bezpieczeństwa.

Zobacz również:

KB5021233. Poprawka wywołała problemy

Aktualizacja KB5021233 miała pierwotnie rozwiązać problem dotyczący aplikacji Aparat po tym, jak użytkownicy zgłaszali, że narzędzie często przestaje odpowiadać.

Jak wyjaśniła firma, problem dotknął użytkowników korzystających z kilku różnych wersji Windows 10, w tym 22H2, 21H2, 21H1 i 20H2. Użytkownicy, których dotyczył problem, napotykali BSOD i kod błędu 0xc000021a podczas uruchamiania i nie mogli uzyskać dostępu do urządzeń.

Microsoft potwierdził, że po zainstalowaniu KB5021233 może wystąpić niezgodność między wersjami pliku hidparse.sys w c:/windows/system32 oraz c:/windows/system32/drivers (przy założeniu, że Windows jest zainstalowany na dysku C:). Wtedy dochodzi do sprawdzenia poprawności, które kończy się niepowodzeniem i blue screenem.

Jak rozwiązać problem?

Microsoft informował, że pracuje nad poprawką dla... poprawki. Osoby, które miały problem z Windows 10, mogą tymczasowo obejść problem przy użyciu środowiska odzyskiwania systemu Windows (Windows Recovery Environment - WinRE).

Firma przedstawiła następujące kroki dla użytkowników, którzy chcą naprawić usterkę:

1. Wejdź do środowiska odzyskiwania systemu Windows. Jeśli twoje urządzenie nie uruchomiło się automatycznie w środowisku WinRE, zobacz Punkty wejścia do środowiska WinRE.

2. Wybierz "Rozwiązywanie problemów".

3. Wybierz przycisk "Rozpocznij odzyskiwanie, rozwiązywanie problemów i narzędzia diagnostyczne".

4. Wybierz "Opcje zaawansowane"

5. Wybierz "Wiersz polecenia" i poczekaj na ponowne uruchomienie urządzenia, jeśli to konieczne.

6. Twoje urządzenie powinno ponownie uruchomić się w oknie wiersza polecenia. Przed wyświetleniem okna wiersza polecenia może być konieczne zalogowanie się na urządzeniu przy użyciu hasła

7. Uruchom następujące polecenie (Ważne: jeśli system Windows nie jest zainstalowany w c:\windows, należy zmodyfikować polecenie w swoim środowisku): xcopy C:\windows\system32\drivers\hidparse.sys C:\windows\\system32\ hidparse.sys

8. Po zakończeniu, wpisz: exit

9. Wybierz "Kontynuuj"

Po wykonaniu tych kroków Microsoft powiedział, że Windows powinien uruchamiać się zgodnie z oczekiwaniami dla użytkowników. Firma ostrzegała również przed szukaniem alternatywnych obejść. "Nie zaleca się stosowania innych obejść niż te powyżej. Nie zalecamy usuwania pliku hidparse.sys z folderu Windows\System32" - wyjaśnił Microsoft.

Ten konkretny problem jest wynikiem aktualizacji Patch Tuesady z 13 grudnia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com