USER EXPERIENCE: konieczna współpraca IT z biznesem
- 08.10.2014
Klub CIO i magazyn CIO objęły patronatem konferencję „Multiplatform eXperience” o mobilnej strategii instytucji finansowych, zorganizowaną przez firmę Sollers Consulting.
W trakcie konferencji odbył się panel dyskusyjny Multiplatform eXperience z udziałem: Barbary Smalskiej, członka zarządu PZU SA i PZU Życie SA; Łukasza Jadachowskiego, dyrektora generalnego Proama; Michała Ślusarka, dyrektora zarządzającego w obszarze produktów i komunikacji Banku BGŻ; Steve’a Fishera, założyciela The Republic of Quality; oraz Szymona Augustyniaka, redaktora naczelnego CIO Magazynu Dyrektorów IT i Klubu CIO.
Zdaniem uczestników zbudowanie dobrej architektury UX powinno być zadaniem IT i biznesu?” (76% wskazań w elektronicznym głosowaniu, patrz rysunek). Gdzie powinny być umiejscowione w organizacji rozwój i utrzymanie front-endu? Co zrobić, żeby firma była Agile?
Michał Ślusarek
dyrektor zarządzający, Bank BGŻ
UX jest w świadomości organizacji, cała organizacja powinna nad nim pracować. Przy takim założeniu zdecydowanie leży to bliżej biznesu. Marketing zaś czy sprzedaż znają klienta wewnętrznego i zewnętrznego. Biznes jest w stanie lepiej wybrać moment inwestycji w UX i wyliczyć, jak to się przełoży na wyniki finansowe, rentowność, sprzedaż. Jeśli UX zostanie „zawłaszczony” przez IT, istnieje ryzyko, że efekt UX będzie podporządkowany wymogom architektury IT. Musi się tym zająć biznes (jako „driver” zmiany), ale we współpracy z IT.
Łukasz Jadachowski
dyrektor generalny, Proama
Kluczem jest rozbicie organizacji silosowej i sprawienie, żeby biznes i IT pracowały wspólnie. Biznes ma czołową rolę w rozumieniu klienta, ale trzeba włączyć IT i wspólnie wypracowywać rozwiązanie najlepsze dla klienta i sensowne dla IT. Połączenie sił pozwala na znalezienie kompromisu, które rozwiązanie nie będzie zbyt drogie i pracochłonne, ale dobre dla klientów.
Barbara Smalska, członek
zarządu, PZU SA i PZU Życie SA
Zdecydowanie zespoły interdyscyplinarne. Biznes musi znać potrzeby klientów, ale nie zawsze zna możliwości technologiczne. Jednak o tym, co może być ciekawe, i czego mogą oczekiwać klienci w przyszłości, wiedzą raczej ludzie z IT. Konieczna jest współpraca IT i biznesu. Pomysły muszą przychodzić ze świata, który jest bliżej technologii i nowoczesności.
Steve Fisher
założyciel The Republic of Quality
Powinny nad tym pracować interdyscyplinarne zespoły. Z mojego doświadczenia wynika, że najwięcej kontaktu z ludźmi mają projektanci. Bez pytania użytkowników zrobimy coś innowacyjnego, ale nikt z tego nie skorzysta. Trzeba wysłuchać wszystkich. Perspektywy biznesu, IT i projektantów są niezbędne. Poprowadzić takie projekty może osoba, która przełamie podejście silosowe i postawi na wspólną pracę. Lider musi rozumieć wszystkie role.
Szymon Augustyniak
redaktor naczelny, CIO Magazyn Dyrektorów IT
Niedawno przysłuchiwałem się dyskusji CMO i CSO, jak łączyć siły i doświadczenie przy tworzeniu produktów. Cenny wkład do dyskusji wnieśliby reprezentanci IT, CIO, którzy mogliby wskazać na wartości z wykorzystania Agile przy tworzeniu produktu. Podejście zwinne wychodzi poza IT, aby zmiana była skuteczna, musi obejmować biznes.