UC - w jedności siła
- Dariusz Niedzielewski,
- 14.09.2009
Dla dużych i małych, ale ostrożnie
Najważniejszym argumentem przemawiającym za wdrożeniem zunifikowanej platformy komunikacyjnej IP - a często wymienianym przez wielu klientów, którzy mają niewielkie rozeznanie w zakresie możliwości UC - jest obniżenie kosztów funkcjonowania firmy. Porównując współczynnik TCO (Total Cost of Ownership), który obok ROI (Return On Investment) jest najbardziej istotnym indeksem wartościującym inwestycje biznesowe, systemów tradycyjnych i IP - można dosyć łatwo przekonać się, że komunikacja IP jest zarówno opłacalna, jak i łatwiejsza w codziennej obsłudze.
Wartość rynku usług unified communications dynamicznie rośnie
To co zbliża największych dostawców (skomplikowanie systemów ujednoliconej komunikacji), staje się dużym problemem dla firm, które zamierzają wdrożyć UC. Organizacje powinny planować rozwój w tym względzie z dużą ostrożnością, tak, aby uniknąć niepowodzeń i spełnić pokładane w UC oczekiwania. Wśród "dobrych praktyk" mogących pomóc w miarę bezbolesnej migracji wymienia się: poszerzanie świadomości technicznej kadry zarządzającej w firmach, skupienie się na najważniejszych z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa cechach UC i dążenie do ich wdrożenia, przeprowadzanie wielu szkoleń użytkowników, wprowadzenie systemów testujących i monitorujących na bieżąco prace całej infrastruktury.
Otwartość, skalowalność, wydajność i bezproblemowa praca w heterogenicznym środowisku IT to podstawowe cechy, które wyznaczają standardy w technologii unified communications. Rozwiązania typu "all-in-one", nawet najbardziej zaawansowane, mogą w krótkim czasie stać się wąskim gardłem systemu telekomunikacyjnego w firmie.
Prawidłowo wdrożone unified communications oznacza dla biznesu możliwość komunikacji z każdym i wszędzie, nieograniczony dostęp do zasobów firmowych oraz bogactwo funkcjonalności, których próżno szukać w tradycyjnej sieci telekomunikacyjnej.
Wypowiedź: Piotr Staszczak, dyrektor departamentu wspomagania sprzedaży i rozwoju produktów, NextiraOne Polska
Przychylam się do definicji mówiącej, że UC to system integrujący wszystkie potrzebne firmie formy komunikacji biznesowej w ujednolicony sposób, umożliwiający zaawansowane sposoby współpracy. Badania wykazały, że UC pomaga budować wartość firmy zwiększając produktywność, przyspieszając proces decyzyjny, ułatwiając rozwiązywanie problemów biznesowych, polepszając komunikację z klientem, zwiększając sprawność organizacji oraz redukując koszty całkowite posiadania rozwiązania. Sposoby migracji lub wymiany systemów komunikacyjnych są pochodną wieku i skomplikowania używanych dotychczas rozwiązań. Firmy konsolidują i wirtualizują swoje środowiska ICT. Podstawową zaletą rozwiązania całościowego jest natychmiastowy, pozytywny wpływ na sprawność przedsiębiorstwa.
Spowolnienie, z którym mamy do czynienia w Polsce jest fazą w cyklu gospodarczym i to doskonały moment na pozyskanie dobrych rozwiązań w atrakcyjnej cenie. Koszt wdrożenia jest jednym z czynników całkowitego kosztu rozwiązania, na które składa się również koszt sprzętu, licencji i utrzymania systemu w planowanym czasie jego życia. W końcowym rozrachunku UC dostarcza policzalnych korzyści w zakresie procesów biznesowych realizowanych w przedsiębiorstwie.