Transformacja przedsiębiorstw po kryzysie
- Joanna Jurkojć,
- 05.08.2011
Optymalizacja kosztów i racjonalizacja IT
Część badanych szefów IT twierdzi, że jeszcze przed recesją rozpoczęli projekty mające na celu optymalizację kosztów IT poprzez centralizację oraz standaryzację wymagań. W związku z tym coraz częstsze będą aplikacje, z których korzystają użytkownicy z wielu krajów i dla których tworzony jest wspólny zestaw wymagań biznesowych, umożliwiając odstępstwa od niego tylko w bardzo dobrze udokumentowanych przypadkach, na przykład związanych z odrębnymi wymaganiami prawnymi danego kraju.
Mimo tych wszystkich trudności, optymalizacja kosztów i racjonalizacja w IT jest możliwa. Świadczą o tym udane projekty racjonalizacji jak np. w dużej europejskiej instytucji finansowej, kiedy w lipcu 2010 r. skutecznie zastąpiono w jeden weekend wszystkie, ponad 100 podstawowych systemów w wielu krajach. Ale przygotowanie do tej operacji zajęły organizacji ponad 18 miesięcy pracy nad przenoszeniem wymaganych funkcji starych systemów do nowego. W innym przypadku, w projekcie zakończonym w 2006 r., udało się doprowadzić do standaryzacji wymagań dla systemów wpierających działania produkcyjne producenta silników we wszystkich jego zakładach na świecie i wdrożyć jeden wspólny system mimo wcześniejszych oporów biznesu, twierdzącego, że każdy zakład ma swoją odrębną specyfikę niemożliwą do pogodzenia z wymaganiami innych.
Prócz sukcesów w racjonalizacji zdarzają się również spektakularne porażki, jak w pewnej amerykańskiej firmie, w której w 2003 roku przeprowadzono projekt zastąpienia głównego, starszego systemu nowym, a po 7 latach nadal w firmie działają oba. Ilość danych, sama wielkość tego starszego systemu oraz brak jasnych zasad dotyczących polityki przechowywania danych i wygaszania systemów, spowodował niedokończenie projektu.
W okresie recesji, racjonalizując ponoszone koszty na IT, dla wielu CIO priorytetem jest budowanie bliskiej współpracy pomiędzy biznesem a IT. Jednak aby budować IT, które w pełni może być partnerem biznesu w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku, należy usunąć wszystkie ograniczenia technologiczne, jakimi mogą być istniejące przestarzałe i zdublowane systemy, nie dostarczające biznesowi odpowiednich narzędzi do skutecznych działań gospodarczych. Bardzo często architektura IT wielu firm wygląda tak, jakby na starym mieście z jego ograniczeniami w infrastrukturze próbowano budować nowoczesne wieżowce. Dlatego szefowie działów IT powinni zrewidować istniejące strategie i praktyki, czy odpowiadają one na wszystkie obecnie występujące wyzwania, gdzie istotne jest zapewnienie wysokiej jakości systemów, ich wydajności, optymalnego dostosowania do wymagań przedsiębiorstwa teraz i w przyszłości przy racjonalnym ich finansowaniu.
Joanna Jurkojć jest konsultantem zarządzającym w Capgemini Polska.