Test technologii i... Klientów

  • Wiesław Pawłowicz,

Wyświetlacze zamiast plakatów

Zamiast drukowanych lub pisanych flamastrem plakatów informujących o promocjach i specjalnych ofertach produktów, w Extra Future Store zainstalowano 19" monitory LCD i ekrany plazmowe. Pracują one pod kontrolą Windows 2000 i są podłączone do bezprzewodowej sieci WLAN.

System ten pozwala na centralną kontrolę i sterowanie wyświetlanymi informacjami. Umożliwia również prezentowanie filmów reklamowych lub zdjęć produktów.

Zdaniem Gerda Wolframa, menedżera Metro AG, w przyszłości producenci towarów będą mogli zakupić czas reklamowy w sklepie. A jak wynika z analiz, promocja produktu wsparta jego obrazem powoduje, że sprzedaż wzrasta o ok. 30% w porównaniu z metodami typowymi wykorzystującymi tylko tekst.

Inteligentne wagi

Wagi są wyposażone w kamery identyfikujące obraz produktu położonego na szali.

W przypadku niektórych produktów, np. warzywa lub owoce, trudno sobie wyobrazić stosowanie kodów kreskowych lub mikroukładów RFID do automatyzacji sprzedaży. W Extra Future Store i w tym przypadku wprowadzono nowatorskie rozwiązania - wagi wyposażone w kamery identyfikujące obraz położonego na szali produktu i wyświetlające jego graficzny symbol, wagę i cenę, a po zaakceptowaniu przez klienta drukujące nalepkę kasową. Jeśli system nie może rozpoznać produktu, wyświetla wybór czterech obrazów o postaci najbardziej zbliżonej do rejestrowanego produktu.

Automatyczny kasjer

W supermarkecie zainstalowano automatyczne samoobsługowe kasy opracowane przez NCR. Wymagają one samodzielnego przeskanowania kodów kreskowych wszystkich kupowanych przez klienta produktów, a następnie zapłaty gotówką lub kartą kredytową. Kasy są wyposażone w system automatycznego ważenia każdego produktu - informacje są porównywane z centralną bazą danych i w razie niezgodności wagi z rodzajem produktu jest uruchamiany alarm.

Bez tajemnic

Sklep jest otwarty nie tylko dla zwykłych klientów, ale również przedstawicieli innych, konkurencyjnych sieci handlu detalicznego, którym oficjalnie są prezentowane zainstalowane systemy. Metro AG nie ukrywa zastosowanych w Rheinberg rozwiązań, ponieważ są one oparte na ogólnie dostępnych technologiach. Liczy natomiast, że pionierskie systemy przyczynią się do wzmocnienia pozycji przedsiębiorstwa, przede wszystkim dzięki możliwości wpływania na tworzenie rozwiązań standardowych.

Informacje, ile kosztuje eksperyment, nie są ujawniane, podobnie jak dane dotyczące możliwości zwrotu inwestycji. Na takie oceny trzeba jeszcze zaczekać co najmniej pół roku. Wprawdzie po uruchomieniu Extra Future Store obroty wzrosły o ok. 25% w porównaniu z poprzednim okresem, ale trudno powiedzieć, w jakim stopniu jest to spowodowane wyłącznie początkowym zainteresowaniem klientów nowinkami technologicznymi i medialnym nagłośnieniem przedsięwzięcia. Marketingowego rozgłosu dodaje fakt, że klientem Extra Future Store jest pochodząca z Rheinberg słynna modelka Claudia Schiffer.

Wielki Brat prześwietla torby

Metro AG nie jest pierwszą siecią handlową, która podjęła próbę wdrożenia systemu opartego na wyposażonych w mikroprocesor i nadajnik etykietach RFID. Stosowaniem RFID na szeroką skalę są zainteresowane inne sieci, m.in. brytyjskie Tesco i francuski Carrefour, a także Europejski Bank Centralny, który w RFID widzi oręż w walce z plagą fałszywych banknotów euro. Wysoki jednostkowy koszt etykiet RFID nie jest jednak jedyną barierą, która powstrzymuje przed ich stosowaniem przez firmy i instytucje.

Organizacje konsumenckie krytykują koncepcję RFID, widząc w niej zamach na prywatność klientów. Jedna z nich Consumer Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering podnosi, że RFID umożliwi "prześwietlanie" zawartości toreb z zakupami, nie tylko właścicielom sklepów, ale co gorsza, również agendom rządowym.

Protesty organizacji konsumenckich powstrzymały największego amerykańskiego detalistę Wal-Mart Stores przed ambitnym planem wprowadzenia "inteligentnych etykiet" w swojej sieci sklepów. Wal-Mart będzie stosować RFID, ale tylko w zakresie zaopatrzenia sieci sprzedaży.