Telepraca ma przyszłość
- Patryk Królikowski,
- 06.03.2009, godz. 12:53
Telepraca (teleworking lub telecommuting) to system organizacji pracy wykonywanej na odległość z użyciem technologii informacyjnych, zapewniających łączność pracownika z pracodawcą. Obecne możliwości techniczne, tani (czasem bezpłatny) dostęp do internetu, a także obejmujące wszystkie sektory cięcia kosztów sprawiają, że firmy z rosnącą nadzieją spoglądają ku telepracy.
ANKIETA: Jaka jest największa korzyść z telepracy dla firmy?
Niestety, przejście ze standardowej organizacji pracy nie jest możliwe z dnia na dzień. To nie tylko zamknięcie biur na cztery spusty i odesłanie pracowników do domów, ale przede wszystkim zmiany w infrastrukturze, czasem nawet radykalne. Kodeks pracy, zawierający przepisy regulujące pewne kwestie związane z telepracą, wszedł w życie w październiku 2007 r. Stawia on pracodawcy pewne wymogi w zakresie technicznego przygotowania stanowiska pracy telepracownika. Musi on zapewnić sprzęt wraz z ubezpieczeniem, pokryć koszty związane z jego instalacją, serwisem, konserwacją i eksploatacją, zapewnić szkolenia i pomoc techniczną.
6 prawd o telepracy
Na telepracę powinniśmy patrzeć z optymizmem. Dzięki niej możliwe będzie chociażby dotarcie do wartościowych pracowników, którzy z różnych względów nie zdecydowaliby się na przeprowadzkę. Poza tym, po coś przecież mamy coraz szybsze łącza, lepszy sprzęt i szpikujemy nasze biura najwymyślniejszymi nowinkami technicznymi. Pora, żeby znalazły one praktyczne zastosowanie.