Telefony VoIP trafiły pod strzechy
- Krzysztof Jakubik,
- 07.06.2006
Usługi oparte na VoIP oferuje coraz więcej operatorów, a z dobrodziejstw internetowej transmisji głosu mogą korzystać już także pracownicy małych i średnich firm, o których rynek VoIP zdawał się zapominać.
Usługi oparte na VoIP oferuje coraz więcej operatorów, a z dobrodziejstw internetowej transmisji głosu mogą korzystać już także pracownicy małych i średnich firm, o których rynek VoIP zdawał się zapominać.
Transmisja głosu z wykorzystaniem technologii VoIP już na stałe wpisała się w obraz dzisiejszego świata IT oraz telekomunikacji. Do niedawna traktowana z pewną nieufnością i oceniana jako dość skomplikowana, dziś, głównie dzięki nowemu protokołowi SIP v. 2, jest bardzo prosta w użyciu.
Wybrane produkty VoIP na polskim rynku
Urządzenie FRITZ!Box Fon firmy AVM to router z wbudowanym modemem ADSL i bramką VoIP. Dostępna jest też wersja z punktem dostępowym sieci bezprzewodowej
Ogólnie za zagwarantowanie jakości dźwięku analogicznej do tej w telefonii tradycyjnej odpowiedzialnych jest parę czynników. Głównymi są jakość platformy VoIP dostępnej u operatora oraz jakość i przepustowość połączenia internetowego abonenta. Większość operatorów stara się umożliwić swoim potencjalnym abonentom sprawdzenie jakości połączenia przed zawarciem umowy.
Platforma VoIP u operatora składa się z kilku elementów. Najważniejszym są serwery SIP, które odpowiadają za wymianę sygnalizacji umożliwiającej nawiązanie komunikacji pomiędzy abonentami i późniejsze zarządzanie nią. Wymiana danych pomiędzy abonentami odbywa się na dwa sposoby - bezpośrednio między abonentami (analogicznie jak połączenie wewnętrzne w centrali PABX) lub za pośrednictwem serwerów VoIP Gateway, gdy abonenci korzystają z usług różnych operatorów (szczególnie gdy ruch telekomunikacyjny następuje pomiędzy VoIP i siecią PSTN). Wszyscy operatorzy VoIP poprzez swoją stronę WWW udostępniają narzędzia do zarządzania wykupionymi usługami (wprowadzone przez abonenta zmiany z reguły od razu są obowiązujące). Dodatkowo na platformie VoIP działają serwery aplikacyjne, które są odpowiedzialne za realizację usług dodanych, takich jak: fax2email, voice2email, IVR itp.
Telefon do Internetu
Koszty połączeń VoIP u wybranych polskich operatorów
Aby korzystać z dobrodziejstw VoIP, należy posiadać urządzenie, które jest kompatybilne ze standardem SIP - telefon (może być bezprzewodowy lub nawet WLAN) albo bramkę, która jest "przejściówką" między telefonem tradycyjnym a routerem lub modemem internetowym. Czasami taka bramka wbudowana też jest bezpośrednio w router. Urządzenia te wyposażone są w zaawansowane procesory dźwięku (DSP) i mechanizmy anulujące straty powstałe w wyniku utraty pakietów oraz obsługę wielu kodeków. Wiele modeli oferuje też dodatkowe usługi prezentacji numeru rozmówcy na wbudowanym wyświetlaczu LCD, przytrzymania połączenia, połączenia oczekującego itd.
Telefony wyposażone są w dodatkowe systemy umożliwiające bardziej efektywne wykorzystanie łącza. Mają zintegrowane funkcje wykrywania głosu, ciszy i szumów, aby odpowiednio dostosować parametry kompresji głosu. Na podobnej zasadzie działają systemy anulowania echa G.168.
Odpowiedni sprzęt najkorzystniej jest kupować bezpośrednio od operatora, z którego usług korzystamy. Z reguły korzystniejsza jest cena, mamy też gwarancję pomocy technicznej przy konfigurowaniu sprzętu do pracy z daną usługą. W Polsce w tym zakresie najpopularniejszy jest sprzęt firmy Linksys (producent oferuje kilka modeli bramek i jeden telefon IP), szczególnie bramka PAP2-EU. Ciekawą ofertę ma firma AVM, producent routerów FRITZ!Box Fon z wbudowanym modemem ADSL i bramką VoIP. Wszyscy operatorzy mają podpisane indywidualne umowy, m.in. z takimi producentami jak: ZyXEL, Grandstream, Sipura.
Duża konkurencja = niskie ceny
PAP2-EU firmy Linksys to najpopularniejsza w Polsce bramka VoIP, oferowana i polecana przez prawie wszystkich operatorów.
Wykonywanie połączeń to tylko jedna z wielu oferowanych funkcji. Ogromną popularnością cieszy się możliwość wykupienia własnego numeru publicznego w sieci PSTN i "skojarzenie" go z własnym kontem SIP. Dostępne są też funkcje znane z telefonii komórkowej, jak blokada kierunków, zastrzeżenie numeru, transfer połączeń, poczta głosowa czy skrócone wybieranie. Dla stałych klientów operatorzy proponują system płatności w trybie postpaid.
VoIP dla każdego
Jednym z pierwszych telefonów Wi-Fi działających w standardzie SIP jest Prestige 2000W firmy ZyXEL
Małe i średnie firmy powinny zastanowić się nad kupnem urządzenia, które współpracuje z istniejącą infrastrukturą telefoniczną, ale może również pracować jako samodzielna centralka, łącząca funkcjonalność PBX oraz VoIP. Takim klientom operatorzy oferują także zryczałtowany miesięczny abonament, w ramach którego istnieje możliwość wykonywania nieograniczonej liczby połączeń do danych krajów.
Największym firmom, o rozproszonej strukturze organizacyjnej, operatorzy oferują tworzenie prywatnych sieci głosowych (PVN), współpracujących z istniejącą infrastrukturą PSTN i integrujących się z centralami telefonicznymi. Integrują tę ofertę z odpowiednimi planami taryfowymi - możliwe jest stworzenie infrastruktury, gdzie pracownicy firmy łączą się za darmo nie tylko ze sobą, ale także z kluczowymi klientami i kontrahentami.