Telefonia IP - coraz bogatsza oferta

  • Krystian Ryłko,

Telefonia IP postrzegana jest obecnie jako docelowe rozwiązanie komunikacji głosowej. Liczne wdrożenia potwierdzają, że może być ona niezawodna i zapewniać przyzwoitą jakość głosu.

Telefonia IP postrzegana jest obecnie jako docelowe rozwiązanie komunikacji głosowej. Liczne wdrożenia potwierdzają, że może być ona niezawodna i zapewniać przyzwoitą jakość głosu.

Producenci licząc zyski nie spoczywają na laurach i rozbudowują swoje produkty o dodatkową funkcjonalność: mobilny VoIP, śledzenie dostępności użytkownika i preferowanej formy kontaktu, kodeki szerokopasmowe, aplikacje VoIP na urządzeniach przenośnych (GSM, PDA), transmisje wideo, przesyłanie strumieni głosu w szyfrowanych tunelach VPN, firewalle obsługujące ruch VoIP.

Na dalszy wzrost popularności telefonii IP wpływ ma spadek cen urządzeń i telefonów IP (wolny, ale jednak zauważalny), wzrost wiedzy na ten temat, a także korzystny szum medialny wokół VoIP. Większość obecnie wprowadzanych na rynek urządzeń (przełączniki, routery, firewalle) oferuje mechanizmy wsparcia VoIP, a także video-over-IP.

Według ankiet przeprowadzonych przez BT INS główną barierą w implementacji VoIP w firmach są koszty związane z wdrożeniem. Głównymi elementami, na jakie firmy zwracają uwagę przy wyborze rozwiązań, są: niezawodność sieci, jakość głosu, poufność, zarządzanie i gwarancja poziomu usługi.

SMB wybiera hostowany VoIP

Najnowsze badanie firmy Access Market International wskazuje, że znaczna część firm nie chce się angażować osobiście w tworzenie infrastruktury VoIP.

Rynek hostowanych usług VoIP osiągnie w tym roku pułap 416 mln USD. Nie jest to imponująca wielkość, ale w 2005 r. wynosił jedynie 165 mln USD. W okresie 2005-2010 szacowany jest wzrost wartości usług VoIP o 57%. Natomiast liczba obsługiwanych stanowisk VoIP wzrośnie z 400 tys. w zeszłym roku do ok. 3 mln w 2010 i osiągnie 7% rynku połączeń głosowych.

Klientami serwisów VoIP są głównie małe firmy do 100 pracowników. Zwykle nie mają one know-how ani chęci do zabawy w telefonię internetową.

Firewalle VoIP

Nowością w ofercie producentów są firewalle dedykowane VoIP. Jednym z pierwszych są rozwiązania firm SecureLogix i NEC. Firewalle VoIP wykrywają i blokują ataki DOS (Denial of Service) VoIP, fałszywe pakiety SIP, pozorowane połączenia, przeciążanie liczby nawiązywanych połączeń, epidemie wirusów, spam faksowy i VoIP (SPIT - Spam over Internet Telephony), wewnętrzne nadużycia usług głosowych itd. Analizują pakiety sygnalizacyjne SIP i częstotliwość nawiązywania połączeń. Chronią też użytkowników przed robotami telefonicznymi, odtwarzającymi reklamy głosowe. Technika ta polega na weryfikacji czy dzwoniący jest człowiekiem czy maszyną, np. poprzez odebranie połączenia i braku emisji dźwięków w słuchawce - człowiek dalej oczekuje na rozmówcę, natomiast maszyna rozpoczyna odtwarzanie dźwięku.

Rozwiązania flotowe

Nowością są również rozwiązania wspomagające zarządzanie flotą firmowych telefonów VoIP, a także mobilnych GSM. Mechanizmy te oferują automatyczną dystrybucję konfiguracji telefonu na większą liczbę urządzeń. Wyobraźmy sobie ile czasu zajęłoby skonfigurowanie kolejnych np. 500 telefonów VoIP?

Mobilne terminale wyposażane są w coraz większą liczbę aplikacji i pamięci. Dane te mogą być backupowane na firmowym serwerze, niezauważalnie np. w nocy, gdy użytkownik śpi.

Możliwe jest zdalne pobieranie logów z terminali VoIP/GSM w celu nadzoru ich pracy i rozwiązywania problemów. Gdy użytkownik nie jest w stanie samodzielnie usunąć danej usterki, administrator może połączyć się zdalnie z terminalem (np. w sesji GPRS). Administrator może też zablokować użytkownikowi określone funkcje w telefonie.

W przypadku zagubienia/kradzieży telefonu istnieje możliwość wyczyszczenia wszystkich zgromadzonych na nim danych, a także zablokowanie tego terminalu.

Rozwiązania te są oferowane m.in. przez Cisco dla wybranych terminali Nokii.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com