Telefon zawsze pika dwa razy
- Rafał Jakubowski,
- 16.12.2002
Integracja specjalizowanych rozwiązań do masowej wysyłki SMS-ów z aplikacjami biznesowymi na ogół nie jest skomplikowanym przedsięwzięciem od strony technicznej. Najtrudniej o pomysł, jak wykorzystać ten tani i szybki sposób komunikowania się z pracownikami, klientami i partnerami biznesowymi.
Integracja specjalizowanych rozwiązań do masowej wysyłki SMS-ów z aplikacjami biznesowymi na ogół nie jest skomplikowanym przedsięwzięciem od strony technicznej. Najtrudniej o pomysł, jak wykorzystać ten tani i szybki sposób komunikowania się z pracownikami, klientami i partnerami biznesowymi.
SMS w Polsce i na świecie
Sukces SMS-owych głosowań w programach typu reality show rozbudził nadzieje na szybkie zyski. W krótkim czasie wiele krajowych firm stworzyło dedykowane systemy do masowej wysyłki SMS-ów. W obsługę tej technologii wzbogacili swoje produkty dostawcy mających kilkuletnią historię systemów komunikacyjnych głosowych i faksowych. Dotychczas zrealizowano co najmniej kilka ciekawych projektów wykorzystujących SMS-y. Większość tych implementacji w polskich przedsiębiorstwach powstała przy minimalnym zaangażowaniu finansowym.
Listonosz SMS-ów
Najprostsze usługi związane z biznesowym wykorzystaniem SMS-ów polegają na jednorazowym wysłaniu wiadomości do określonej grupy odbiorców - klientów, partnerów lub pracowników. Zainteresowana firma dostarcza usługodawcy, działającemu w porozumieniu z operatorem, listę z numerami telefonów (najczęściej w postaci pliku tekstowego lub Excela), na które ma zostać dostarczona wiadomość.
<div class="tabelka">Radio Taxi, proszę nie czekać...
Zamówienie taksówki polega na wysłaniu wiadomości zawierającej nazwę miasta, adres oraz ewentualnie wybraną przez klienta godzinę (domyślnie taksówka zamawiana jest "na już"). Z centrum SMSC operatorów komórkowych wiadomość przechodzi przez aplikację działającą na serwerze One-2-One, gdzie zostaje przekształcona z wykorzystaniem technologii XML i za pośrednictwem VPN trafia do systemu współpracującej z firmą w danym mieście korporacji taksówkowej. Na razie One-2-One zamierza w jednym mieście współpracować tylko z jedną korporacją. "W rozwiązaniu przyjętym w Poznaniu wiadomość SMS wysłana przez klienta pojawia się na ekranie telefonistki, która po przyjęciu przez kierowcę zlecenia wysyła tą samą drogą potwierdzenie. Pasażer otrzymuje SMS-a z potwierdzeniem wysłania taksówki, zawierającego markę samochodu i jego numer boczny. W kolejnych projektach chcemy bardziej zautomatyzować ten proces" - tłumaczy Tomasz Długiewicz, prezes One-2-One. Zlecenie wysłane przez SMS ma trafiać bezpośrednio na terminale zainstalowane w samochodach. Informacja o przyjęciu zlecenia sprawi, że system automatycznie wygeneruje potwierdzenie. Użytkownicy systemu mogą zarejestrować się w serwisie taxi.supersms.pl. Dzięki temu możliwe jest stworzenie profili miejsc, z których najczęściej jest zamawiana taksówka, i przypisanie im kodów literowych. Wówczas zamówienie można złożyć, wysyłając wiadomość o treści np. TAXI A.</div>
Na rynku jest dostępnych co najmniej kilka systemów usprawniających masową wysyłkę SMS-ów. Oprogramowanie instalowane na firmowym serwerze zawiaduje korespondencją wychodzącą i przychodzącą oraz raportami dotyczącymi wysyłki. Ten sposób wysyłania SMS-ów służy organizowaniu konkursów, quizów, głosowań, wspiera prowadzenie programów lojalnościowych, wreszcie pozwala szybko i tanio komunikować się z pracownikami działającymi w terenie.
Bodaj najczęściej firmy zdają się na outsourcing. "Klient otrzymuje prosty interfejs do generowania SMS-ów, interfejs do monitorowania działania systemu, przebiegu kampanii, przeglądania danych statystycznych i rankingów w przypadku organizowania konkursów" - mówi Jacek Diehl, dyrektor zarządzający firmy DCS Computer Consultants Group, obsługującej przy wykorzystaniu swojego systemu Applan konkursy i głosowania SMS-owe, m.in. dla RMF FM, Tele-audio/Polsat, Coca-Coli. DCS utrzymuje również bramkę internetową Idei. "Za rozwiązywanie wszelkich problemów związanych z transmisją wiadomości i zwalczenie problemów technicznych na styku z operatorem odpowiada wyspecjalizowany w tym zakresie dostawca usług" - zachwala outsourcing Jacek Diehl. Udostępniane interfejsy są na tyle łatwe w obsłudze, że po krótkim przeszkoleniu pracownik nie będący programistą może samodzielnie konfigurować przebieg konkursów, quizów i zasady innych serwisów SMS.