Sposób na lidera

  • Piotr K. Hajdecki,

W 2005 roku firma Burson-Marsteller zapytała osoby zajmujące wysokie stanowiska w biznesie, czy gdyby zaproponowano im objęcie funkcji CEO, wyraziliby zgodę. Ponad połowa pytanych odpowiedziała, że nie. Dlaczego osoby znajdujące się o krok od awansu na najważniejsze stanowisko w firmie nie chcą tego? Jak znaleźć tych, którzy chcą obejmować odpowiedzialne funkcje w biznesie i jak ich do tego przygotować?

W 2005 roku firma Burson-Marsteller zapytała osoby zajmujące wysokie stanowiska w biznesie, czy gdyby zaproponowano im objęcie funkcji CEO, wyraziliby zgodę. Ponad połowa pytanych odpowiedziała, że nie. Dlaczego osoby znajdujące się o krok od awansu na najważniejsze stanowisko w firmie nie chcą tego? Jak znaleźć tych, którzy chcą obejmować odpowiedzialne funkcje w biznesie i jak ich do tego przygotować?

W raporcie podsumowującym badanie autorzy podkreślają, że w nadchodzących latach trudno będzie znaleźć odpowiednie osoby na stanowisko CEO. Wśród powodów tego stanu rzeczy raport Burston-Marsteller wskazuje rosnący popyt na liderów biznesu, któremu towarzyszą niekorzystne przemiany demograficzne. Ostatnie zdanie raportu kreśli nawet ponury scenariusz, zgodnie z którym część firm może być pozbawiona liderów przez wiele lat.

Zobacz również:

Pomysł Samsunga

Dlaczego menedżerowie nie chcą zostać CEO?

Samsung od kilku lat poszukuje na świecie młodych, wyjątkowo uzdolnionych ludzi, którym oferuje stypendia na studia MBA. W koncernie panuje zgoda co do tego, że to właśnie wiedza jest kluczowym czynnikiem sukcesu w globalnym biznesie. Jak mówi prezes grupy Samsung Kun Hee LEE: "W XXI wieku kluczem do sukcesu są wiedza i kreatywność. Jakość i system edukacji staną się więc celem najwyższym. Ci, którzy zdobędą najlepsze wykształcenie i cenne doświadczenia, staną się liderami nadchodzącej ery". Programy stypendialne Samsunga są wzorcową realizacją tej tezy. Twórcy programu mają nadzieję, że jego absolwenci będą należeć do kadry kierowniczej największych światowych koncernów: ludzi otwartych na wyzwania, pomysłowych, posiadających wiedzę i doświadczenie oraz świetnie radzących sobie w globalnej wiosce. Jest to bardzo prawdopodobne, biorąc pod uwagę wrażenia uczestników programu. Uważają oni, że dzięki programowi, jeśli odpowiednio wykorzysta się nabyte przez nich umiejętności, będą w stanie wprowadzać duże zmiany w biznesie. Paweł Rokicki, uczestnik programu MBA, mówi: "Pomysł wydaje się rewelacyjny. Jeśli odpowiednio wykorzysta się nasze umiejętności, mamy szanse na wprowadzenie wielu pozytywnych zmian w firmie". Program realizowany jest na koreańskim Sungkyunkwan University w Seulu przy współpracy z MIT Sloan School of Management, a stypendyści mają szansę na czteroletni staż w Samsungu.

Program MBA obciąża budżet firmy, jednak jego pomysłodawcy są przekonani, że to dobra droga. Dzięki programowi, Samsung uzyskuje "punkty zaczepienia" w krajach, z których pochodzą stypendyści. Osoby kończące program będą znać i rozumieć kulturę organizacyjną firmy, równocześnie doskonale orientując się w kulturze i uwarunkowaniach lokalnych własnego kraju. Takie "punkty zaczepienia" bardzo pomagają w ekspansji - uczestnicy programu mogą stać się mostami pomiędzy centralą a krajem ich pochodzenia. To nie przypadek, że stypendium oferowane jest osobom pochodzącym z krajów, wobec których Samsung ma plany rozwojowe. Stypendium na program MBA oferowane jest osobom z różnych części świata - Polski, Węgier, Rosji, Chin, Singapuru, Tajlandii, Indii. Pakiet stypendialny obejmuje studia, kieszonkowe w wysokości ok. 800 USD, bilety lotnicze do kraju i zakwaterowanie.

Program składa się z dwóch obligatoryjnych części: 2-letnich studiów MBA oraz czteroletniego stażu w koncernie. Po ukończeniu stażu uczestnicy mogą albo kontynuować współpracę z Samsungiem, albo samodzielnie realizować swoją karierę zawodową bez zobowiązań wobec koncernu. Studia aspirują do najlepszego tego typu programu w całej Azji. Koncepcja jest niezwykle atrakcyjna. Dzięki współpracy z amerykańską uczelnią studenci odbywają jeden semestr studiów MBA w Stanach Zjednoczonych, gdzie uczestniczą w zajęciach na MIT Sloan i Harvard Business School. Ci z nich, którzy obecnie studiują w USA, są zachwyceni. Dominika Dor, studentka ostatniego roku MBA, obecnie odbywająca semestr studiów na MIT Sloan, o swoim pobycie na amerykańskiej uczelni mówi: "To wszystko wygląda niesamowicie. Możliwości rozwoju są nieograniczone - kluby, koła zainteresowań. Uczymy się od najlepszych - mam na myśli zarówno profesorów tworzących współczesną myśl ekonomiczną, jak i innych studentów oraz ich doświadczenia".

Lider międzykulturowy

Samsung jest globalnym koncernem wywodzącym się ze specyficznej i trudno zrozumiałej dla ludzi zachodu kultury koreańskiej. Kultura narodowa ma olbrzymi wpływ na kształtowanie się kultury organizacyjnej koncernu. Jeśli ktoś chce z powodzeniem funkcjonować w takim środowisku, musi zarówno zrozumieć kulturę organizacyjną firmy, jak i posiąść umiejętność komunikacji międzykulturowej z innymi narodowościami. Poznanie kultury organizacyjnej Samsunga przez uczestników programu będzie przydatne w przyszłej pracy dla koncernu. Jak podkreśla uczestniczka programu Anna Wasiela: "Dzięki programowi wiemy, co można w tej kulturze organizacyjnej osiągnąć, z czym lepiej sobie dać spokój, jakie są wizje firmy, jakie zasady działania. I wiemy to z pierwszej ręki". Inni uczestnicy podkreślają, że oferowany program to znakomity sposób budowania siatki kontaktów społecznych, która może się okazać bardzo przydatna w dalszej karierze zawodowej. Powstająca siatka ma wymiar wielopłaszczyznowy - międzynarodowy i międzyfunkcjonalny.

Ale wyzwania wynikające z odmienności kulturowej dotyczą nie tylko specyfiki kultury organizacyjnej Samsunga. Koncern operuje w 48 krajach na kilku kontynentach. To oznacza także inne sytuacje wymagające umiejętności komunikacji międzykulturowej. Uczestnicy programu, dzięki stałemu przebywaniu ze stypendystami z innych krajów oraz dzięki semestrowi na amerykańskim uniwersytecie, rozwijają swoje kompetencje międzykulturowe. Tę wartość programu podkreśla Anna Sawińska, account manager z centrali Samsunga w Korei: "Korzyści ze współpracowania z ludźmi z innej kultury, wyznania, mentalności są ogromne. Przede wszystkim człowiek staje się bardziej otwarty, uczy się innego spojrzenia na życie".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com