Smartfony i tablety zamiast PC
- Michał Witkowski,
- 10.03.2011
W perspektywie kilku lat urządzeń mobilnych będzie więcej niż komputerów typu PC. Smartfony i tablety w zastosowaniach biznesowych będą wymagać szczególnej troski działów IT, które będą musiały zadbać o odpowiednie zarządzanie, monitorowanie i zabezpieczanie urządzeń pracujących pod kontrolą różnych systemów operacyjnych.
Czy komputery znikną z naszych biurek? Według szacunków firmy Delloite, komputery PC (stacjonarne, notebooki, netbooki) będą stanowiły mniej niż połowę sprzedanych w 2011 r. urządzeń przetwarzających dane. Ich sprzedaż sięgnie 400 mln sztuk, jednakże suma sprzedanych urządzeń opartych na innej architekturze niż PC znacznie tę liczbę przekroczy.
Prognoza internetu mobilnego i stacjonarnego
Coraz chętniej będziemy sięgać do internetu za pomocą urządzeń mobilnych i coraz więcej danych będziemy za ich pośrednictwem pobierać. W latach 2009-2010 ruch tworzony przez urządzenia przenośne wzrósł o 159%. Przesyłano 237 petabajtów danych miesięcznie, co pomieściłoby się na ok. 60 mln płyt DVD. Same tablety wygenerują w roku 2015 ponad dwieście razy większy ruch niż w roku 2010. Jak pokazują te dane, operatorzy sieci mobilnych mają o czym myśleć.
Wyścig smartfonów
Nie da się ukryć, że rozwojowi rynku tabletów nadała tempo ubiegłoroczna premiera iPada
IDC Polska
IDC szacuje, że na koniec 2010 r. w rękach użytkowników biznesowych pozostawało ok. 40% wszystkich smartfonów. Coraz częściej oferowane są one w promocjach, co wspiera ich sprzedaż. Udział smartfonów w rynku ogółem stabilnie rośnie, wyraźnie daje się zauważyć postępująca zmiana technologiczna. Operatorom zależy na zwiększaniu wolumenu ruchu i większym korzystaniu z usług, użytkownicy zaś chcą być ciągle online i móc wygodnie używać internetu wszędzie tam, gdzie tego potrzebują. To przekłada się na rosnący udział smartfonów w rynku.
Korporacje szczególnie chętnie wybierają terminale BlackBerry. Mniejsze firmy sięgają po różne marki, najczęściej są to pracujące pod Symbianem Nokie, daje się jednak zauważyć bardzo szybki wzrost popularności systemu Android. Dużą popularnością cieszy się też iPhone 4 - stał się on skutecznym narzędziem programów lojalnościowych operatorów i jest oferowany w korzystnych cenach dla klientów biznesowych.