Skutki błędów w podejściu projektowym

  • Ewa Mizerska,

6. Nie samą metodyką

Jednak najbardziej podstawowy błąd, jaki można popełnić realizując przedsięwzięcie w relacji klient-dostawca, wymyka się zaleceniom twardych metodyk, nie leży bowiem w sferze dokumentacji, konfiguracji, planów czy rejestrów. Problem ten powstaje w ludzkich głowach i polega na postrzeganiu projektu jako pola walki między "nami" a "nimi". Przyjęcie takiej perspektywy powoduje, że zamiast wskazywać na to, co łączy - akcentujemy przeciwstawne interesy; zamiast rozwiązywania problemów - szukamy winnych; zamiast dążenia do kompromisów - okopujemy się na swoich jedynie słusznych pozycjach, tracąc z pola widzenia nadrzędny cel.

Tym celem nie jest przecież samo w sobie uruchomienie systemu. Jest nim przede wszystkim zmiana, w wybranym obszarze, funkcjonowania organizacji klienta, tak aby mogła ona lepiej realizować swoją strategię, skuteczniej odpowiadać na zapotrzebowanie rynku, rozwijać swój biznes, mniejszym wysiłkiem czynić zadość wymaganiom prawa.

Również dla dostawcy sama realizacja wdrożenia (i uzyskana zapłata) nie wyczerpuje biznesowego celu przedsięwzięcia. Liczą się jeszcze nawiązane kontakty, referencje, możliwość marketingowego dyskontowania sukcesu, rozwój i krzepnięcie dostarczanych produktów, wreszcie - rozwój pracowników i możliwość zdobywania przez nich zawodowych doświadczeń.

Gdy pamiętamy o tych wszystkich aspektach leżących na drugiej szali, naprzeciw czasu i kosztu, nabieramy zdrowego dystansu i możemy w każdej trudnej sytuacji projektowej zobaczyć... kolejne wyzwanie. Jestem przekonana, że pojawiające się w naszych projektach problemy należy rozpatrywać z takiej właśnie perspektywy. Możemy wtedy wspólnie - klient z dostawcą, dostawca z klientem - rozwiązywać problemy i osiągać swoje cele, w ogólności różne, ale przecinające się w obszarze stanowiącym zakres projektu.

Ewa Mizerska pracuje w SAS Institute jako Senior Project Manager. Posiada certyfikat PRINCE 2 Practitioner. Należy do Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Dokument Inicjujący Projekt (DIP)

To swoista konstytucja projektu zawierająca m.in.:

- opis produktów projektu,

- plan jakości,

- analizę ryzyka,

- strukturę organizacyjną oraz

- zakresy obowiązków, plan komunikacji i tolerancje.