Sieci inteligentne w praktyce
- Adam Urbanek,
- 01.02.2005
Wdrażanie nowych usług w sieciach telekomunikacyjnych polega obecnie na instalacji innego oprogramowania nakładkowego w już istniejących centralach cyfrowych oraz wspieraniu ich wydzielonymi systemami komputerowymi do realizacji tych usług. Implementacja nowych funkcji za pomocą sieci inteligentnych wymaga jednak uruchomienia wydajnej platformy sygnalizacyjnej między poszczególnymi fragmentami sieci telekomunikacyjnej.
Wdrażanie nowych usług w sieciach telekomunikacyjnych polega obecnie na instalacji innego oprogramowania nakładkowego w już istniejących centralach cyfrowych oraz wspieraniu ich wydzielonymi systemami komputerowymi do realizacji tych usług. Implementacja nowych funkcji za pomocą sieci inteligentnych wymaga jednak uruchomienia wydajnej platformy sygnalizacyjnej między poszczególnymi fragmentami sieci telekomunikacyjnej.
Hierarchiczna struktura sieci inteligentnej
W rezultacie, zamiast długotrwałej i pracochłonnej metody wprowadzania każdej nowej usługi oddzielnie w każdej centrali telefonicznej, można je prawie automatycznie i jednocześnie zainstalować we wszystkich lub wybranych systemach komutacyjnych. Także przetestować sprawność ich działania we wskazanych lub wszystkich centralach, przed ich udostępnieniem abonentom całej sieci teleinformatycznej. Elastyczne i natychmiastowe definiowanie nowych aplikacji, skalowanie zasięgu działania, centralne zarządzanie usługami oraz bezpośrednia kontrola parametrów tych usług pozwalają na szybkie wdrażanie każdej nowej usługi, a także ich modernizację przy stosunkowo niewielkich kosztach wdrożeniowych. No i oczywiście uzyskiwanie nowych zysków po ich oddaniu do eksploatacji.
Na ten element od dawna zwracali uwagę operatorzy telekomunikacyjni, którzy w wyniku stopniowego nasycania się rynku zwykłymi usługami telefonicznymi (kto chciał mieć telefon, już dawno go ma) poszukują obecnie nowych źródeł dochodu w usługach dodatkowych. Zainteresowanie operatorów stacjonarnych usługami sieci IN wzrosło, gdy okazało się, że proste usługi łączeniowe po prawie konkurencyjnych cenach zaczynają dostarczać również operatorzy sieci komórkowych. W sieciach inteligentnych wdrażanie nowych usług dokonuje się mniejszym kosztem i trwa krócej niż ich instalowanie w sieciach publicznych w tradycyjny sposób.
Elementy infrastruktury stacjonarnych sieci IN mają wydzielone łącza komunikacyjne do systemów zarządzania sieciami NMS (Network Management System) i systemów billingowych, które w sieciach telefonicznych nadzorują taryfikację, wystawianie rachunków i są odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz nadzór sieci. W ub.r. polska firma ComArch zaprezentowała teleinformatyczny system billingowy TYTAN do rozliczania płatności w sieciach inteligentnych, stworzony na zlecenie niemieckiego operatora telefonicznego DTMS AG. System może taryfikować wszelkie zaawansowane usługi w ramach produktów udostępnianych w sieciach inteligentnych, które obecnie obejmują: numery serwisowe, telefony bezpłatne, abonamenty promocyjne, wirtualne centra telefoniczne, płatności internetowe, telekonferencje oraz czaty wraz z kontrolą dostępu. TYTAN zapewnia również obsługę różnych metod płatności za wykonane usługi, z uwzględnieniem należności wnoszonych kartą kredytową bądź kartami z przedpłatą wraz ze zwrotem nadwyżek płatniczych.
Usługi inteligentne w TP
Infrastruktura sieci inteligentnej w TP
Pełny zakres przewidzianych do implementacji usług inteligentnych (6 podstawowych) obie firmy udostępniły w sieci PSTN na obszarze całej Polski w 1998 r. Od tej pory zarówno liczba użytkowników tych usług, jak i różnorodność oferowanych funkcji w sieci IN ciągle rosną, zaś same sieci są stale modernizowane poprzez elastyczne ich dostosowywanie do nowych wymagań klientów. Takie postępowanie uzasadniają analizy, wykazujące większy przyrost dochodów operatorów w sieciach IN w stosunku do ponoszonych nakładów od tego, który można byłoby uzyskać w tradycyjnych sieciach komutowanych.
Infrastruktura krajowej sieci inteligentnej Telekomunikacji Polskiej obejmuje 11 węzłów komutacyjnych SSP (Service Management Point) sieci publicznej PSTN, zainstalowanych w centralach tranzytowych EWSD Siemensa i rozlokowanych na terenie całego kraju, oraz krajowe centrum koordynacji i zarządzania usługami IN znajdujące się w Warszawie. W krajowym centrum sterowania usługami inteligentnymi znajdują się: jeden węzeł sterujący usługami SCP (Service Control Point), scentralizowany system SMP (Service Management Point) do zarządzania siecią i usługami oraz centrum SCE (Service Creation Environment Point) do kreowania i definiowania usług w środowisku sieci inteligentnej.