Rynek outsourcingu IT dojrzewa
- (ab),
- 30.10.2007
Outsourcing IT stanowił w ub.r. ok. 14% wartości szacowanego przez IDC na 1,9 mld USD rynku usług IT w Polsce.
Outsourcing IT stanowił w ub.r. ok. 14% wartości szacowanego przez IDC na 1,9 mld USD rynku usług IT w Polsce.
Największy procent w nakładach na outsourcing stanowią usługi związane z obsługą przez firmy zewnętrzne helpdesku i wsparcia użytkowników (39%) oraz outsourcingu systemów IT (34%). Znacznie mniejsze przychody pochodzą z kontraktów na hosting infrastruktury (13%) oraz zarządzanie aplikacjami (11%), a marginalne z hostingu samych aplikacji (3%).
Dane te pokazują wyraźnie, że polscy klienci odchodzą od outsourcingu standardowych funkcji, którymi w dużych przedsiębiorstwach praktycznie zawsze zajmują się firmy zewnętrzne, w stronę częściowego lub całkowitego outsourcingu używanych systemów. Konkurencja na rynku dostawców usług wsparcia stacji roboczych jest coraz większa, a liczba potencjalnych klientów zmniejsza się coraz szybciej. Stąd niższe przychody i niższy procent w ogólnej wartości rynku outsourcingu.
Zmiana w strukturze wydatków rynku na outsourcing przynajmniej częściowo jest związana z upowszechnieniem aplikacji biznesowych (przede wszystkim ERP) w przedsiębiorstwach. Odkąd wdrożenie systemu zintegrowanego przestało być kluczowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej, a personel firm oswoił się z systemem, coraz więcej przedsiębiorstw poszukuje oszczędności w tej sferze. Decydują się na przynajmniej częściowy outsourcing wsparcia aplikacji.
Jak będzie wyglądał rynek outsourcingu IT za kilka lat? Jeśli za punkt docelowy uznać proporcje z dojrzałych rynków UE, w ciągu kilku lat powinniśmy spodziewać się dynamicznego rozwoju rynku outsourcingu systemów IT, który stanowi 54% wszystkich przychodów z outsourcingu IT.
Przynajmniej część z tych dochodów zdobędą wielcy dostawcy usług IT obsługujący międzynarodowe koncerny. Jednym z widocznych trendów na rynku jest bowiem centralizacja i całkowity outsourcing aplikacji biznesowych. Zwykle oznacza to najpierw stworzenie jednej regionalnej wersji systemu ERP, CRM czy BI, którego obsługa zlecona zostaje potem największym dostawcom IT. Na szczęście to zagrożenie, ale i szansa dla rodzimych firm outsourcingowych. Centralizacja i obniżka kosztów obsługi systemów wymusi podobne kroki na polskich konkurentach międzynarodowych koncernów.
Tekst powstał na podstawie prezentacji wygłoszonej podczas konferencji IDC Outsourcing Conference 2007. Computerworld był patronem medialnym tego spotkania.