Rozbudzić fascynację nauką

  • Adam Jadczak,

Największym zainteresowaniem cieszyć się będzie jednak zapewne pracownia robotyczna. Ma zainteresować naukami ścisłymi przyszłych mechaników, mechatroników, informatyków i elektroników. Pracownia zostanie wyposażona w sprzęt pozwalający zbudować i zaprogramować własnego robota. Zajęcia zostaną pogrupowane na: robotykę przemysłową; automatykę, napędy i sensorykę; robotologię - czyli robotykę mobilną i humanoidalną oraz legotronikę - czyli zajęcia z wykorzystaniem zestawów Lego Mindstorms NXT. W Stanach Zjednoczonych - aby propagować umiejętności techniczne - od lat prowadzi się na masową skalę takie właśnie zajęcia. Na uczelniach, w szkołach, w klubach osiedlowych i drużynach harcerskich młodzież uczy się budować i programować roboty. W Europie tego typu inicjatywy nie są już tak powszechne. W Polsce na palcach jednej ręki można zaś policzyć miejsca, gdzie odbywają się takie zajęcia.

Wzbudzić entuzjazm do przedmiotów ścisłych

"Ludziom brakuje dzisiaj bezpośredniego, rzeczywistego, namacalnego doświadczenia. Szkoda, że w Polsce skupiono wszystkie wysiłki na informatyzacji szkół, a zapomniano o wyposażeniu laboratoriów fizycznych, chemicznych, biologicznych" - mówił dwa lata temu w wywiadzie dla Computerworld Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik. "Dzieciom pozostało uczenie się albo z podręczników, albo z programów komputerowych. Zabrakło możliwości samodzielnego, eksperymentalnego sprawdzenia wartości i przydatności przyswajanej wiedzy. To z pewnością też jeden z powodów coraz mniejszego zainteresowania studiowaniem na kierunkach ścisłych i technicznych" - dodał.

Według danych resortu edukacji, absolwenci polskich liceów nie chcą studiować przedmiotów ścisłych, takich jak fizyka czy astronomia. Z roku na rok polskie szkoły wyższe borykają się z coraz większymi trudnościami przy naborze kandydatów na studia informatyczne i inne kierunki, na których wymagana jest matematyka. Tak przynajmniej sytuacja wyglądała dwa lata temu, gdy zaczynano budować centrum. Powoli zmienia ją rynek, powrót matematyki na maturę, a także tzw. studia zamawiane. Ale zachęcać do nauki przedmiotów ścisłych trzeba od najmłodszych lat. Życzmy więc sobie, aby Centra Nauki powstały także w innych miastach w Polsce…