READ – ten samochodowy system wzbudził na targach CES 2019 szczególne zainteresowanie

  • Janusz Chustecki,

Spośród wielu samochodowych rozwiązań zaprezentowanych na targach CES 2019 uwagę wielu odwiedzających je osób zwróciło jedno. To system, dzięki któremu jazda samochodem może być prawdziwą przyjemnością. I nie chodzi tu o tak nagłaśniane ostatnio technologie, dzięki którym samochód może jechać sam, ale o rozwiązanie kryjące się za skrótem READ, które pozwolimy sobie w dalszej części artykułu pokrótce omówić.

Twórcą rozwiązania READ (od słów „Real-Time Emotion Adaptive Driving") jest znany koreański producent samochodów KI oraz naukowcy z MIT. System wykorzystuje sztuczną inteligencję, która badając stan emocjonalny pasażerów steruje różnymi urządzeniami zainstalowanymi w samochodzie w taki sposób, aby spełniły one jego oczekiwania i zapewniły mu maksimum komfortu.

I tak READ bada cały czas tętno pasażerów i odczytuje mimikę ich twarzy, wykorzystując te dane w bardzo ciekawy sposób. Steruje więc oświetleniem samochodu oraz zainstalowanym w nim systemem audio w taki sposób, aby stworzyć w samochodzie nastrój odpowiadający jego pasażerom. Tak więc to stan emocjonalny pasażerów decyduje o tym, że w samochodzie panuje półmrok lub jego wnętrze jest rozświetlone. To samo można powiedzieć np. o głośności muzyki.

Zobacz również:

Ważne jest przy tym to, że READ pracuje automatycznie. Jeśli jednak pasażer chce nim sam sterować, może to robić wydając mu polecenia za pomocą ruchu rąk i palców. Jest to możliwe dzięki temu, że w samochodzie znajdują się kamery. Kierowca może więc regulować temperaturę panującą w samochodzie wykonując ręką odpowiedni ruch. Dotyczy to np. natężenia oświetlenia czy głośności muzyki.

Kolejna ciekawostka. Siedzenia samochodu mogą wibrować, np. w takt odtwarzanej aktualnie muzyki. Mogą też masować plecy pasażerów, poprawiając w ten sposób ich nastrój. Póki co jest to eksperymentalny system, poddawany obecnie intensywnemu testowaniu Jednak KIA zapowiada, że z czasem pojawi się on w jednym z kolejnych modeli samochodów i wtedy sami będziemy mogli go ocenić.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com