Przesyłka sama dotrze do celu
- Piotr Waszczuk,
- 27.04.2010
Dzięki wykorzystaniu ogólnie dostępnych technologii IT koncepcja inteligentnej przesyłki już niebawem może doczekać się praktycznej realizacji.
- FIPA - Foundation for Intelligent Physical Agents
- EPCIS - EPC Information Services
- SOA - Service Oriented Architecture
- RFID - Radio Frequency Identification
- ZigBee
- Bluetooth
- #Java
Praktyczną realizacją tej idei jest finansowany przez UE i realizowany przez 22 podmioty z 9 krajów projekt EURIDICE. Polskę reprezentuje lokalne Centrum Kompetencyjne Rozwiązań Innowacyjnych Oracle. Do jego zadań zaliczane jest m.in. opracowanie koncepcji platformy informacyjnej projektowanego systemu oraz integracja poszczególnych elementów infrastruktury w architekturze SOA. Głównym koordynatorem prac jest włoska firma Insiel.
Logistyka na nowo
Na infrastrukturę inteligentnej sieci transportowej, Intelligent Cargo Network, składają się urządzenia montowane w kontenerach, na paletach oraz mechanizmy komunikacyjne oparte na sieci Internet i kanałach komunikacyjnych krótkiego zasięgu opartych na technologii ZigBee.
Nadrzędnym celem projektu jest jednak stworzenie kompletnej, darmowej i opartej na otwartych standardach, rozproszonej platformy umożliwiającej realizację tych założeń wraz z potrzebnymi modelami procesów biznesowych. Kompletna infrastruktura pozwoli, z jednej strony, na dokładniejszą lokalizację przesyłek i monitorowanie warunków, w jakich są przewożone, z drugiej zaś - umożliwi zautomatyzowanie procesów załadunku i przeładunku. "Można powiedzieć, że przesyłkę <<interesuje>> tylko to, żeby z punktu A dostać się do punktu B w wyznaczonym czasie i określonych warunkach. Cała infrastruktura ma być zorientowana na optymalizację tych dwóch parametrów" - mówi Ryszard Styczyński, kierownik techniczny w Oracle Warsaw Center of Excellence.
Wspólnota kontenera
Projekt zakłada, że na poziomie palety rozmieszczone zostaną układy umożliwiające komunikację z metkami RFID umieszczonymi na przesyłkach i kontenerze, a także podstawowe czujniki. Ich rodzaj będzie uzależniony od czynników ekonomicznych i zapotrzebowania na energię elektryczną. Ze względów ekonomicznych nie wszystkie palety wyposażone będą we wszystkie czujniki, dostęp do potrzebnych informacji będzie odbywał się na zasadzie kolektywnej współpracy.