Przejściowe problemy

  • Adam Jadczak,
  • Sławomir Kosieliński,

Po porażkach w PKO BP i PZU ulica skazała zaocznie ComputerLand na odchudzenie spółki zatrudniającej 1200 osób.

Po porażkach w PKO BP i PZU ulica skazała zaocznie ComputerLand na odchudzenie spółki zatrudniającej 1200 osób.

Marek Paczulski, analityk z CAIB Securities, wycenia akcję ComputerLandu na 90 zł - podczas gdy jej wartość oscyluje wokół 96 zł - i wydaje klientom zalecenie "redukuj". Oznacza to, że powinni oni zmniejszyć liczbę walorów warszawskiego integratora w portfelu, ponieważ "będą się one zachowywać" gorzej niż rynek. Przyczyną mają być "słabe wyniki finansowe ComputerLandu w pierwszym półroczu i brak nowych kontraktów". Z większym optymizmem patrzy na spółkę Sebastian Pająk z Centralnego Domu Maklerskiego Pekao SA. W jego ocenie ComputerLand jest firmą zdywersyfikowaną, która ma silną pozycję w sektorze bankowym i telekomunikacyjnym oraz rosnącą w sektorze użyteczności publicznej, szczególnie w energetyce. ComputerLand jest także w konsorcjum Bartimpex Industrial Group, które chciałoby brać udział w odbudowie Iraku.

Jednak ulica rządzi się swoimi prawami i feruje wyroki na podstawie najbardziej spektakularnych tegorocznych porażek warszawskiej firmy w przetargach na instalację nowego systemu w PKO BP (wygrał Softbank) i informatyzację PZU (Prokom Software). Jeśli dodatkowo Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wybierze inną niż ComputerLandu ofertę w przetargu na CEPiK, pojawią się kolejne plotki o problemach tej firmy. Należałoby się tymczasem najpierw przyjrzeć sytuacji firmy w poszczególnych sektorach i docenić, że potrafi się ona schylić po każde pieniądze.

Banki

Na klientów z sektora bankowo-finansowego pracuje w ComputerLandzie 500 osób. Znaczna ich część to specjaliści od systemu Profile firmy Sanchez Computer. Zdaniem przedstawicieli spółki mają oni największe kompetencje w zakresie wdrożeń tego rozwiązania w Europie. Dlatego mają pomagać amerykańskiemu partnerowi w projektach poza Polską. Na razie nie otrzymali jednak takiej propozycji.

Na banki i instytucje finansowe przypada blisko 50% przychodów ComputerLandu. Chociaż PKO BP będzie ostatnim bankiem, w którym zostanie zainstalowany system centralny, to wcale nie oznacza, że przestaną one inwestować w informatykę. "Jestem dobrej myśli" - uśmiecha się Michał Danielewski, dyrektor generalny ComputerLandu. "Banki będą szukały nie tylko coraz bardziej wyrafinowanych rozwiązań, aby wzmocnić swoją konkurencyjność na rynku, ale także postawią na outsourcing" - dodaje. W jego ocenie to stabilny biznes o rozsądnej marży. ComputerLand, dzięki przejętej przed laty Elbie, włączonej w jego struktury w 1998 r., ma silną pozycję w Narodowym Banku Polskim. Jest też dostawcą rozwiązań do sprawozdawczości obowiązkowej na rzecz NBP.

Analitycy przyznają, że na tle konkurencji warszawski integrator jest w stanie podjąć się różnorodnych zleceń z tego sektora. "Softbank to właściwie firma jednego klienta" - Sebastian Pająk nie ma wątpliwości. ComputerLand podpisał zaś ostatnio kilka umów na wdrożenia systemów centralnych w małych i średnich bankach, m.in. Amerbanku i Invest Banku.

Telekomunikacja

W tym sektorze głównym klientem pozostaje Telekomunikacja Polska, gdzie ComputerLand ma duży kontrakt (szacowany nawet na 200 mln zł) na paszportyzację sieci. Spółka przeprowadziła też pilotażowe wdrożenie własnych aplikacji geomarketingowych w Warszawie, wykorzystujących paszportyzację. Na rzecz klientów z tego sektora pracuje ok. 100 osób.

Wkrótce okaże się, czy warszawski integrator zdobędzie w Telekomunikacji Polskiej kontrakt na wdrożenie systemu finansowo-księgowego Oracle Financial, szacowany na 100 mln zł. Nowy system miałby zastąpić wykorzystywane obecnie oprogramowanie Prokom Software, który tym samym jest uważany za faworyta w tym przetargu. Nieoficjalnie mówi się jednak, że do tego przetargu nie zaproszono dwóch firm - ComputerLandu właśnie i IBM - które zdaniem osób odpowiadających za IT w TP powinny, zanim zabiorą się do nowych projektów, skończyć dotychczas prowadzone wdrożenia - odpowiednio: paszportyzacji i CRM.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com