Przejęcie Business Objects reakcją SAP na akwizycję Hyperiona przez Oracle

  • Piotr Waszczuk,
  • IDG News Service,

Zdaniem analityków przejęcie to pozwoli na integrację aplikacji analitycznych Business Objects z systemami SAP i - w dalszej perspektywie - przyczyni się do wzrostu sprzedaży rozwiązań zintegrowanych oferowanych przez SAP. Dodatkowo niemiecki koncern zyska nową linię produktową, a wraz z nią nowych klientów z segmentu Business Intelligence.

SAP i Business Objects to jedne z nielicznych, niezależnych europejskich firm informatycznych o globalnym zasięgu, które rozbudowywały własne oferty produktowe głównie przez samodzielny rozwój. Dzięki ich połączeniu powstał gigant kontrolujący prawie 20% światowego rynku rozwiązań Business Intelligence.

Uzupełniana oferta BI

Chociaż SAP posiada własne oprogramowanie klasy Business Intelligence, wśród jego użytkowników powszechna jest opinia, że system BI Accelerator z rodziny SAP Business Warehouse ustępuje rozwiązaniom Business Objects, szczególnie pod względem prostoty obsługi i funkcjonalności interfejsu. "Wzrost efektywności i funkcjonalności zintegrowanych narzędzi biznesowych oraz poszerzanie możliwości ich wykorzystania będą w przyszłości podstawowymi czynnikami napędzającymi rozwój takich systemów. Zakup technologii pozwalającej na przyspieszenie tego rozwoju to bardzo trafna decyzja kierownictwa SAP" - ocenia David Bradshaw, analityk firmy Ovum.

Dotychczas władze SAP odnosiły się bardzo krytycznie do strategii rozwoju konkurencyjnego Oracle przez akwizycje. Ich zdaniem niemożliwe było efektywne zarządzanie tak wieloma odmiennymi rodzinami produktów, a ich integracja w ramach własnego systemu zbyt kosztowna. Zdaniem ekspertów opinie kierownictwa SAP są w części uzasadnione, jednak Oracle udowodnił, że połączenie odmiennych rozwiązań programowych może być opłacalne. "Niezależnie od tego jak złożone i nieefektywne może wydawać się połączenie różnych systemów bazodanowych i środowisk aplikacyjnych, Oracle w dość dużym stopniu na akwizycjach skorzystał" - uważa Bo Lykkegaard z IDC. Jako przykład pozytywnych aspektów rozwoju przez akwizycję podaje on m.in. znaczny wzrost sprzedaży przejętych linii produktowych, które jako element środowiska Oracle generują znacznie wyższe przychody.

Odpowiedź na decyzje konkurencji

Powszechna jest opinia, że decyzja o zakupie Business Objects jest bezpośrednią reakcją na akwizycję Hyperiona przez Oracle. Kiedy w marcu tego roku konkurencyjny koncern ogłosił, że zamierza przejąć mniejszego rywala Business Objects, SAP mógł stracić wielu klientów. "Liczna grupa klientów Hyperiona korzystała z systemów SAP. W tej chwili prawdopodobnie nadal korzystają oni z oprogramowania BI tej samej firmy, jednak już pod marką Oracle - największego konkurenta SAP. Z pewnością nie jest to komfortowa sytuacja dla niemieckiego koncernu" - uważa David Bradshaw. Według niego, obie firmy mogą najwięcej zyskać dzięki połączeniu oferowanych rozwiązań w ramach jednej linii produktowej. "Nadal mogą one funkcjonować niezależnie, jednak prawdziwa wartość dodana pojawi się dzięki zacieśnieniu współpracy i pełnej integracji systemu analitycznego Business Objects z aplikacjami biznesowymi SAP" - dodaje.

Ocenia się także, że dzięki włączeniu Business Objects do Grupy SAP znacznie wzrośnie liczba użytkowników rozwiązań drugiej z firm. Władze koncernu z Waldorf zakładają znaczny wzrost liczby przedsiębiorstw korzystających z oprogramowania SAP. Do 2010 r. ich liczba ma przekroczyć 100 tys. Jak mówi John Schwarz, szef Business Objects, z rozwiązań SAP korzysta ok. 40% użytkowników aplikacji Business Objects. Oznacza to, że w ujęciu statystycznym w momencie zakończenia akwizycji SAP zyska 27 tys. nowych klientów.

Współpraca obu firm może także przyspieszyć rozwój oprogramowania biznesowego obu firm oferowanego w modelu Software-as-a-Service. Przez włączenie usług Business Objects, oferowanych aktualnie w ramach portalu crystalreports.com, do pakietu aplikacji SAP Business ByDesign, SAP może znacznie rozbudować jego funkcjonalność.

Powody, z jakich SAP zdecydował się wydać 6,8 mld USD są oczywiste, analitycy spierają się jednak dlaczego władze Business Objects zgodziły się na nieznaczne, ale jednak ograniczenie własnej niezależności. Jako jeden z powodów często wymieniana jest postępująca konsolidacja rynku IT - najprawdopodobniej Business Objects wolało już teraz zagwarantować sobie korzystne warunki umowy z długoletnim partnerem biznesowym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com