Problemy dnia dzisiejszego

  • Marcin Ledworowski,

Sieci handlowe

W Internecie powstały wiarygodne listy dyskusyjne i kluby biznesowe, w wielu przypadkach moderowane przez ogólnoświatowe organizacje, takie jak np. ONZ.

Internet posłużył do odwzorowania istniejących związków między izbami gospodarczymi różnych państw, przedstawicielstw handlowych. Powstają w kolejnych krajach węzły różnych sieci handlowych, nawzajem uznających swoją wiarygodność. Firmy, członkowie sieci mogą w bezpieczny sposób kontaktować się ze sobą, bez obawy o "oszustwa grubymi nićmi szyte". Często w węzłach tworzone są tzw. tablice ofert, pozwalające składać oferty kupna lub sprzedaży konkretnych produktów. Dotyczy to głównie handlu masowego i hurtowego.

Drugim elementem sieci handlowych jest wymiana informacji. Sieci danego kraju przygotowują kompendia wiedzy dla zagranicznych inwestorów, eksporterów. Informacje te zawierają tzw. Fast Facts, czyli skrót wiedzy o danym kraju. Zestawy te obejmują podstawowe informacje geograficzne (położenie, ludność, miasta), polityczne (kto rządzi w kraju, podstawowe organy władzy i partie polityczne), biznesowe (wysokość podatków, stopy procentowe, obciążenia socjalne, opisy atrakcyjności niektórych branż gospodarki) i kulturalne (ważniejsze zabytki, historia, teatr, muzyka). Jeśli więc inwestor przygotowuje się do wejścia do danego kraju, może zacząć od pozyskania choćby podstawowej wiedzy o nim.

W jednym z amerykańskich publicznych kompendiów wiedzy o krajach całego świata (CIA World FactBook) spotkałem następujące określenie geograficzne naszego kraju: "Polska to kraj leżący w Europie, pomiędzy Rosją a Niemcami, o wielkości zbliżonej do Południowej Karoliny".

Sieci handlowe w Polsce

W Polsce biuletynami informacyjnymi dla inwestorów zagranicznych są Polish Market (http://www.polishmarket.com) i bardziej popularny MasterPage (http://www.masterpage.com.pl). MasterPage pełni również ważną rolę - promuje polskie firmy. Ponieważ działa od dłuższego czasu, to i jego popularność jest stosunkowo duża.

Jednym z najmłodszych serwisów, a właściwie węzłem wielu sieci handlowych jest Poltrade (http://www.poltrade.top.pl). Zawarto tu zarówno podstawowe informacje dla inwestora, jak i usługi płatne dotyczące możliwości korzystania z tablicy ofert, zamkniętych list dyskusyjnych, a także wsparcia organizacyjno-technicznego polskich firm, zamierzających eksportować swoje towary.

Jest to jak dotąd jedyny serwis w Polsce obejmujący praktycznie całość zagadnienia wspierania handlu zagranicznego z wykorzystaniem Internetu.

Mała firma rzemieślnicza, produkująca wyroby z drewna, przygotowała swój eksport w sposób tradycyjny i poprzez Internet.

Wysłano do radców handlowych ambasad różnych krajów zapytania o możliwych partnerów. Po otrzymaniu odpowiedzi, zweryfikowano część z nich poprzez biura polskich radców handlowych. Następnie wysłano (ręcznie) ponad 2000 listów z ofertami do różnych firm. Otrzymano ponad 1500 odpowiedzi, z czego większość odmownych. Trwało to ok. 4 miesięcy.

Tylko z 10 firmami spośród nich prowadzono dalsze rozmowy, a z czterema firmami podpisano długoterminowe kontrakty.

W ciągu dwóch tygodni od złożenia pierwszego zapytania w sieciach handlowych przyszło ponad 15 ofert z branży, od firm bezpośrednio zainteresowanych jej produkcją.

<hr size=1 noshade>Marcin Ledworowski jest szefem programistów Banku Pocztowego SA w Bydgoszczy