Poczta czeka na pilotaż

  • Jarosław Ochab,

Rozstrzygnięcie wielomilionowych przetargów na zakup sprzętu komputerowego odblokować ma dalszą informatyzację Poczty Polskiej. W fazę pilotażową wchodzą obecnie dwa pocztowe projekty - Mrówka i e-Poczta. Za wdrożenie obu systemów odpowiada - należąca do Prokom Software - spółka Postdata. Pierwszy z nich warty jest 120 mln zł, drugi zaś 14 mln zł.

Wdrożenie systemu Mrówka obejmuje centralizacje i ujednolicenie systemu finansowo-księgowego i gospodarki własnej. Dotychczas te funkcje na Poczcie Polskiej obsługiwały trzy różne systemy (w zależności od regionu). Na potrzeby Mrówki rozpisano przetarg na dostawę sprzętu komputerowego. Otwarcie ofert nastąpić ma 20 kwietnia. Z kolei e-Poczta to system informatyczny, który zastąpi dotychczas użytkowane w placówkach pocztowych systemy lokalne - Poczta 2000 i Poczta Gdańsk. Będzie działał w architekturze scentralizowanej, co ma znacząco usprawnić zarządzenie środowiskiem IT. Pilotażowe wdrożenie tego systemu w strefie poznańskiej rozpocząć się ma w lipcu lub sierpniu br. Może się jednak opóźnić ze względu na nierozstrzygnięty przetarg na sprzęt dla bydgoskiej serwerowni, gdzie ma pracować system e-Poczta. Poczta Polska zamówiła m.in. kilkadziesiąt serwerów z procesorami Xeon, macierze dyskowe, czytniki kart kryptograficznych i oprogramowanie (m.in. Microsoft SQL Server Enterprise Edition i Tivoli Storage Manager). Wartość zamówienia szacowana jest na ponad 40 mln zł. Przetarg został jednak oprotestowany m.in. przez Comarch i HP, i na razie nie wiadomo kiedy można spodziewać się jego rozstrzygnięcia.

"Poczta Polska to obecnie ponad 8 tys. placówek, z czego 7 tys. jest skomputeryzowanych. W jednostkach tych funkcjonują jeszcze lokalne systemy w środowisku DOS i lokalne bazy danych. Na potrzeby wymiany danych w tej infrastrukturze opracowaliśmy system SEDI (System Elektronicznej Dystrybucji Informacji), ale jego obsługa angażuje zbyt dużo czasu i zasobów. Niedługo to wszystko się zmieni. W placówkach będą tylko terminale. Wdrożenie rozwiązania e-Poczta wniesie zupełnie nową jakość w zakresie obsługi informatycznej Poczty Polskiej. W głównej mierze będzie to związane właśnie z centralizacją systemu. Znacznie łatwiejsze stanie się wdrażanie nowych usług dostępnych dla klientów poczty" - mówi Jarosław Leszczełowski, dyrektor Centrum Informatyki Poczty Polskiej.

Jednocześnie Asseco Poland, przy współpracy Postdata, prowadzi od ubiegłego roku w Banku Pocztowym projekt Detal. Dotyczy on wdrożenia tzw. serwera usług bankowych, zapewniającego współpracę systemu IT banku z systemami użytkowanymi na Poczcie Polskiej. Dzięki temu klienci banku będą mogli w dowolnym oddziale poczty wydawać dyspozycje i zarządzać rachunkami i lokatami. To pierwszy etap projektu. W kolejnym firmy mają poszerzyć możliwości komunikacji systemów stosowanych w obu instytucjach tak, aby poprzez oddziały Poczty Polskiej możliwe było korzystanie z wszystkich usług Banku Pocztowego.

Tymczasem kontrakt na wdrożenie systemu gospodarki własnej w Banku Pocztowym - obsługiwanym przez spółki Grupy Prokom - zawarł niedawno ComputerLand. Dostarczy on oprogramowanie Oracle E-Business Suite. Jego wdrożenie w banku ma pozwolić na optymalizacje kosztów i usprawnić procesy związane z planowaniem inwestycji, naliczaniem amortyzacji oraz utrzymaniem środków trwałych. Będzie on wykorzystywany także do oceny efektywności. Rozwiązanie ma pracować na bazie Oracle - w tym środowisku działa również wdrożony w Banku Pocztowym zintegrowany system defBank Pro firmy Asseco Poland. Prowadzone przez CL wdrożenie zakończyć ma się w listopadzie br.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com