Płynąć pod prąd
- Adam Jadczak,
- 16.06.2009
Po pierwszym kwartale widać, że Asseco Poland radzi sobie wyjątkowo dobrze w okresie spowolnienia umacniając - i tak już dominującą - pozycję rynkową.
Adam Góral, prezes zarządu Asseco Poland
Na boisku i w biznesie
Spółka, którą kieruje Adam Góral, sprawdza się nie tylko w biznesie, ale także na arenie sportowej. Koszykarze z Sopotu, występujący pod szyldem Asseco Prokom, wywalczyli w maju mistrzostwo Polski. Na rynku Asseco Poland wykazała się zaś bardzo wysoką dynamiką zysków i przychodów w pierwszym kwartale br. Najwyższą wśród tzw. blue chipów. Były one lepsze od przewidywań rynku, a Adam Góral zapowiedział, że spółka może mieć też lepsze od oczekiwań analityków wyniki na koniec roku. Grupa Asseco portfel zamówień na 2009 r. ma już w wysokości 1,65 mld zł, a Asseco Poland na poziomie 0,7 mld zł. To powoduje, że Asseco Poland spodziewa się dobrego roku 2009 i planuje dalsze wzrosty.
Przychody jednostkowe Asseco Poland za okres styczeń-marzec 2009 wyniosły 236 mln zł (154 mln zł), a zysk netto 87 mln zł (48 mln zł). Skonsolidowane przychody Grupy to odpowiednio 710 mln zł (415 mln zł) i 89 mln zł (62 mln zł). Natomiast na koniec 2008 r. Asseco Poland osiągnęło skonsolidowane przychody w wysokości 2,79 mld zł, przy zysku netto na poziomie 410 mln zł. Rok wcześniej - spółka zaczęła konsolidować wyniki Prokom Software dopiero od drugiego kwartału 2008 r. - przychody spółki wyniosły 1,28 mld zł, a zysk netto 0,19 mld zł. Wyniki Asseco Business Solutions za 2008 r. to 170 mln zł przychodów i 23 mln zł zysku netto, a w przypadku Asseco Systems jest to odpowiednio - ok. 270 mln zł i 8 mln zł. Do Grupy należy także ABG (więcej o tej spółce na str. 125), która jednak zostanie wchłonięta przez Asseco Poland jeszcze w tym roku.
Obecnie w Grupie Asseco pracuje ok. 8000 osób, z czego ponad 5000 w działach zajmujących się rozwojem oprogramowania.
Czas na Europę Zachodnią
Przychody Grupy Asseco w 2008 r. pochodziły z sektorów bankowości i usług finansowych (38,5%), przedsiębiorstw (32,9%) i sektora publicznego (28,%). W podziale na typ sprzedawanych rozwiązań, największy udział w strukturze sprzedaży miały: oprogramowanie i usługi własne - 1,5 mld zł (55%), oprogramowanie i usługi obce - 0,5 mln zł (18%), sprzęt i infrastruktura - 0,57 mln zł (20%) i outsourcing - 100 mln zł (4%).
W 2008 r. Asseco Poland dokonało kilku przejęć, wchodząc na rynek niemiecki i silniej istniejąc na rynku bałkańskim. Akwizycje to m.in. zakup spółek: matrix42, update4U, Pexim Cardinfo i Antegra. W lutym br. polska grupa kapitałowa przejęła zaś hiszpańską Grupę Raxon. Jak zapowiada Adam Góral, grupa ta w ciągu dwóch miesięcy zmieni nazwę na Asseco Spain. Asseco planuje dokupienie też hiszpańskich twórców oprogramowania.