Platformy Unified Communications
- Adam Urbanek,
-
- Krystian Ryłko,
- 05.03.2007
Jednocześnie silnie narasta zjawisko przejmowania niewielkich firm, tworzących niszowe, lecz innowacyjne produkty, który to proces stał się wyznacznikiem szybkiego dostępu do poszukiwanych rozwiązań z najwyższej półki - bez straty czasu na pracochłonne projekty i badania.
Efektem tych działań jest korzystanie z właściwości i funkcji na poziomie IP PBX, udostępnianych za pomocą telefonów komórkowych i innych terminali mobilnych w strefie sygnałów GSM/GPRS/3G/UMTS, bądź w sytuacjach, gdy użytkownik znajdzie się w zasięgu emisji radiowej Wi-Fi lub WiMAX. Mimo podobieństwa funkcji oferowanych przez poszczególnych dostawców ujednolicanej infrastruktury, konkretne rozwiązania przeznaczone zarówno dla przedsiębiorstw, jak i użytkowników indywidualnych mają odrębne cechy użytkowe, a przede wszystkim korzystają z odmiennych platform komunikacyjnych.
<hr>
Przykłady platform firmowych
<hr>
Siemens
Konwergencja FMC według Siemensa
Strategicznym celem dostawcy systemów HiPath jest tworzenie modułowych (elastycznych w instalacji) produktów zintegrowanej komunikacji głosowej i transmisji danych. Dla tych zastosowań Siemens przeznaczył rozwiązania serwerowe, do których należą platformy: HiPath 2000, HiPath 3000, HiPath 4000 oraz zaawansowane systemy HiPath 5000/8000 przeznaczone dla dużych korporacji. Klientami wszystkich tych platform IP mogą być zarówno stacjonarne aplikacje Softphone i telefony IP, jak i wszelkiego rodzaju terminale mobilne.
Najmniejszą jednostką jest serwer HiPath 2000 skierowany do niewielkich firm (20-30 abonentów), zamierzających wdrażać komunikację VoIP z utrzymaniem dostępu do tradycyjnych urządzeń, takich jak telefon analogowy czy telefaks. System ten zapewnia łączność głosową i transmisję danych w abonenckich sieciach teleinformatycznych i udostępnia dodatkowe funkcje centrali telefonicznej, a także aplikacje poczty głosowej oraz operuje jako przełącznik i router sieciowy DSL. Wbudowana zapora (firewall) z możliwością administrowania wirtualnymi sieciami prywatnymi VPN istotnie zwiększa bezpieczeństwo transmisji.
Dla największych korporacji producent przeznaczył konwergentną platformę na serwerze HiPath 4000 (5000/8000), która łączy zalety komunikacji protokołem IP z zachowaniem odpowiedniego bezpieczeństwa udostępnianych aplikacji głosowych. Zarządzana centralnie rozproszona architektura serwera HiPath 4000 pozwala na obsługę wielooddziałowej struktury przedsiębiorstw dowolnej wielkości, a także mających swoje oddziały w terenie. Jednorodną sieć można tworzyć również przez łączenie serwerów HiPath 4000 z istniejącymi już systemami Hicom 300 E.
<hr>
Alcatel-Lucent
Struktura OmniTouch Alcatela
Zgodność z tymi standardami jest podstawą integracji z już istniejącymi zasobami i aplikacjami przedsiębiorstwa, takimi jak korporacyjne serwery pocztowe (Microsoft Exchange/Outlook, Lotus Domino/Notes), centrale IP PBX i portale, a także z aplikacjami biznesowymi do zarządzania kontaktami z klientem (CRM), zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP) i usługami katalogowymi oraz bazy danych. W rezultacie można optymalizować i minimalizować koszty integracji z pełną gwarancją współpracy z istniejącymi lub przyszłymi multimedialnymi sieciami IP.
Podstawowy pakiet OmniTouch Unified Communications ma 4 podstawowe aplikacje przeznaczone do różnych zastosowań, nie tylko firmowych.
- My Messaging - stanowi aplikację jednolitego transportu wiadomości opartą na języku VxML z przeznaczeniem dla Microsoft Exchange i Lotus Domino. Pozwala odbierać różne typy wiadomości, wykorzystując jedną skrzynkę pocztową, co ułatwia tworzenie kopii bezpieczeństwa oraz poprawia skalowalność platformy.
- My Phone - bazująca na technologii stron WWW aplikacja telefonii PC umożliwia zdalną pracę zarówno z domu, jak i w podróży. Aplikacja wzbogaca komputery PC o cechy telefonii Alcatel Reflexes, zapewniając dostęp do firmowych katalogów, obsługę telefonów DECT, zarządzanie telefonami oraz integrację z wiadomościami głosowymi, faksowymi i poczty elektronicznej. Jest dostępna w dwóch wersjach, jako Web Softphone (dla przeglądarki internetowej) oraz 4980 Nomadic (dla Windows).
- My Assistant - produkt spełnia funkcje osobistego asystenta sieciowego, który pozwala przekierować połączenia przychodzące na numery stacjonarne lub telefony GSM, w zależności od wielu parametrów (pora dnia, osoba, preferencje). Stanowi użyteczne narzędzie dla mobilnych pracowników i podróżujących biznesmenów.
- My Teamwork - aplikacja do organizowania pracy grupowej w firmie i zdalnych konferencji oraz prezentacji, stanowi podstawowe narzędzie do prowadzenia zdalnego nauczania (e-learning). Może operować w trzech kanałach komunikacyjnych jako: Internet, głos i wideo, a także umożliwia wysyłanie zaproszeń pocztą elektroniczną do uczestników konferencji wraz z kontrolą obecności (Presence Manager). Ponadto zapewnia rejestrowanie sesji w całości (prezentacje, głos, wideo, chat), a następnie jej publikowanie w firmowym intranecie.
<hr>
Cisco Systems
Sygnalizacja Cisco CallManager
Rafał Fazan
dyrektor działu handlowego sprzedaży pośredniej, Alcatel-Lucent Polska
Pakiet aplikacji tworzących system ujednoliconej komunikacji oferowany przez Alcatel-Lucent wykorzystuje otwarte standardy internetowe, m.in. XML, VoiceXML czy SIP. Współpracuje z systemami telefonii TDM i IP wielu producentów, może być uruchamiany na różnych serwerach, bez problemu integruje się z już zainstalowanymi aplikacjami, a standardowy interfejs przeglądarki znacznie upraszcza proces szkolenia i obsługi. Poszczególne jego komponenty odpowiadają nie tylko za obsługę uniwersalnej skrzynki pocztowej na e-maile, faksy, wiadomości głosowe i SMS-y wraz z funkcjami zamiany tekstu na głos i głosu na tekst. Są tu również narzędzia do zestawiania wideokonferencji, pracy grupowej, zarządzania obecnością i połączeniami.
Konwergencja usług stacjonarnych i mobilnych oferowana przez Alcatel-Lucent może przebiegać według kilku modeli różniących się zestawem dostępnych funkcjonalności, niezbędnych nakładów i wykorzystanych technologii. W najprostszy sposób konwergencję można zrealizować, korzystając z aplikacji Cellular Extension, która przekształca telefon komórkowy w rozszerzenie centrali ze wszystkimi wynikającymi stąd korzyściami - dodatkowe usługi i możliwość wynegocjowania korzystniejszych taryf u operatora komórkowego. Model rozszerzony polega na stworzeniu jednolitego rozwiązania VoIP rozbudowanego o usługi VoWLAN, a w następnym kroku zastosowaniu technologii WiMAX - co pozwoli znacznie zwiększyć zasięg mobilności. Docelowo rekomendowane są rozwiązania UMA/IMS, które jednak wymagają wprowadzenia odpowiednich systemów po stronie operatorów. Konwergencja z jednej strony otworzy drogę do zupełnie nowych usług, z drugiej będzie stawiała wiele dodatkowych wyzwań. Można je tematycznie podzielić na sferę tworzenia, kontroli i integracji usług.