Piłka nożna wrogiem producentów pecetów
- 21.07.2006, godz. 08:15
Jak donosi grupa badawcza IDC, w drugim kwartale 2006 r. spadła sprzedaż komputerów PC - europejscy klienci byli bowiem bardziej zajęci śledzeniem zmagań piłkarzy podczas mistrzostw świata w Niemczech niż nabywaniem nowych maszyn do biur i domów. Co ciekawe, podczas gdy jedni producenci komputerów odnotowywali spadek obrotów, inni zyskiwali - mowa tu m.in. o firmie Apple i wytwarzanych przez nią Macintoshach.
Z raportu IDC wynika, iż globalne wyniki sprzedaży komputerów PC (a za takie IDC uznało zarówno maszyny typu desktop, jak i notebooki, UltraPortable PC i serwery x86) utrzymały się na stałym poziomie, ale zaobserwowano pewne nieoczekiwane wahania rynków regionalnych. Jedno z tych wahań miało miejsce w Europie w czerwcu i bez wątpienia związane było z trwającymi wtedy piłkarskimi mistrzostwami świata.
Zdaniem IDC, nabywcy mogą się w najbliższych miesiącach spodziewać obniżek cen komputerów - producenci sprzętu, próbując odrobić straty, będą silniej walczyć o klientów i obniżać ceny pecetów, próbując stać się bardziej konkurencyjnymi (wojna cenowa producentów procesorów, AMD i Intela, już trwa i - jak na razie - nie przyniosła rozstrzygnięcia). Do podobnych wniosków doszli analitycy Gartnera - ich zdaniem obniżka cen podzespołów będzie motorem wzrostu sprzedaży pecetów (więcej informacji: "Gartner: tańsze komputery, więcej kupujących").
Zobacz również:
IDC: Najwięksi producenci pecetów (II kw. 2006)
Według danych Gartnera za I kwartał br. w Polsce największym dostawcą komputerów PC jest Fujitsu-Siemens. Drugie miejsce zajmuje Toshiba, przed Acerem, HP i NTT. Ogółem w pierwszym kwartale 2006 r. w Polsce sprzedano ponad 466 274 komputerów, o 26,8 % więcej niż rok temu.