Pierwszy milion komputerów

  • Adam Jadczak,

Wyniki producentów komputerów i dystrybutorów podzespołów pozwalają szacować wielkość sprzedaży PC w Polsce w 2001 r. na ok. 1 mln sztuk.

Magiczna liczba bardziej działa na wyobraźnię, niż mówi o kondycji polskiego rynku komputerów osobistych. Powody do świętowania mają tylko nieliczni. Pozostali liczą, że uda się im powetować ubiegłoroczne straty dzięki oczekiwanej poprawie koniunktury w tym roku. Są też firmy - wśród nich kilka znanych polskich marek - które przyszłoroczne rankingi sprzedaży PC będą śledzić już tylko w charakterze neutralnego obserwatora.

<b>Średniakom wiatr w oczy</b>

Na dekoniunkturę skarżą się przede wszystkim firmy spoza czołówki rynku. Spadek sprzedaży, który zepchnął je poza pierwszą dziesiątkę w naszym zestawieniu, zgodnie tłumaczą mniejszymi zamówieniami ze strony małych i średnich przedsiębiorstw oraz klientów indywidualnych.

Zobacz również:

Nie tylko ogólna dekoniunktura gospodarcza podcięła skrzydła wielu krajowym producentom sprzętu. To również konkurencja ze strony firm zachodnich. "Na poprawę naszej sprzedaży miały wpływ zwiększone zakupy poczynione przez klientów indywidualnych" - mówi Adam Nawrocki, dyrektor generalny Acer Computer Poland. W poprzednich latach Acer nie starał się nawet konkurować z lokalnymi drobnymi producentami. Teraz deklaruje, że odbiorcy indywidualni stanowią coraz większy odsetek klientów tajwańskiej firmy. Acer sprzedał w 2001 r. ok. 5,3 tys. komputerów, notebooków i serwerów (3,6 tys. rok wcześniej). Adam Nawrocki ostrożnie szacuje wyniki w tym roku "Kryzys nie jest zbyt głęboki. Wiele zależy od drugiej połowy roku. Pierwsza nie wygląda różowo" - twierdzi.

Wydaje się przesądzone, że kosztem średniej wielkości polskich producentów swoją pozycję będą umacniać firmy z pierwszej 10. i drobni składacze. "Nie zapominajmy też, że nadal istnieje olbrzymia szara strefa. Udział sprzętu nielegalnie sprowadzanego z zagranicy szacuję nawet na 10-20%." - uważa Wiktor Masoń z krośnieńskiego MikroTechu. Firma, która traktuje montaż komputerów jako dodatek do działalności leasingowej, w 2001 r. sprzedała 2,9 tys. komputerów (2,7 tys. rok wcześniej).

Niewykluczone że w tym roku z rynku PC zniknie warszawska Baza. Firma sprzedała w 2001 r. zaledwie ok. 1000 komputerów. Baza już w 2000 r. sprzedała prawie o 40% mniej komputerów niż w 1999 r. (6,3 tys. w porównaniu z ok. 10 tys. szt.). Wówczas zamknięto większość z 20. lokalnych oddziałów. Stały się one nierentowne ze względu na konkurencję dużych sieci supermarketów. Dalszy los Bazy zależy od przebiegu postępowania układowego z wierzycielami.

Z montażu komputerów wycofał się Inwar z Sieradza, niegdyś trzecia siła na polskim rynku PC. Od II kwartału 2001 r. firma nie sprzedaje PC, a jej przyszłość kierownictwo widzi w oferowaniu usług związanych z zarządzaniem systemami kadrowo-płacowymi.

Znaczny spadek sprzedaży (z 7,5 tys. do 4,0 tys. sztuk) odnotował FF Computers, pionier sprzedaży komputerów przez Internet. Kierownictwo firmy z Bielska-Białej nie chce jednak rezygnować z montażu komputerów. Ofertę poszerza o rozwiązania do fotografii cyfrowej.

<b>Rosną duzi i najmniejsi</b>

W ubiegłym roku wzrost sprzedaży odnotowała większość zachodnich producentów, a także trzech polskich znajdujących się w pierwszej 10.: Optimus (2 miejsce), NTT System (3) i JTT Computer (4). Średnio było to ok. 11%. Wyniki sprzedaży podreperował ostatni kwartał. W ostatnich trzech miesiącach niektóre firmy sprzedały nawet 50% tego, co przez pozostałą część roku. Nic dziwnego - wg IDC - w III kwartale ub.r. sprzedaż komputerów w Polsce spadła aż o 10%. W I półroczu 2001 r. wzrosła jedynie o 2%.

Ważnym wydarzeniem w 2001 r. była zmiana lidera na rynku PC w Polsce. Palmę pierwszeństwa przejął z rąk Optimusa Compaq Computer. Firma sprzedała ok. 71 tys. komputerów PC. Na dobre wyniki miała wpływ decyzja o rozpoczęciu montowania komputerów w Szczecinie. W tamtejszej fabryce wyprodukowano w tym roku ok. 25-27 tys. PC tej firmy. Optimus wyprodukował w 2001 r. o 11% więcej komputerów - 77 tys. sztuk. Jest to pierwszy wzrost sprzedaży od 3 lat. Na polski rynek trafiło jednak tylko 65 tys. komputerów tej firmy. Pozostałe 12 tys. dostarczono na Ukrainę w ramach kontraktu z tamtejszą Państwową Podatkową Administracją.

<b>Milion czy więcej?</b>

Zgodnie z wynikami sprzedaży poszczególnych typów komponentów (procesorów, dysków twardych i monitorów) oraz licencji systemu Windows Microsoftu sprzedaż komputerów PC w Polsce w 2001 r. można szacować na ok. 1 mln sztuk (ok. 900 tys. rok wcześniej). Trzeba mieć na uwadze, że są to raczej skromne szacunki, zważywszy że AMD ocenia swoją sprzedaż w Polsce na 437 tys. procesorów. Natomiast - wg nieoficjalnych informacji - sprzedaż układów Intela w Polsce to 700-750 tys.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com