Oracle liderem rynku oprogramowania portalowego

  • Józef Muszyński,

Portale przedsiębiorstw stają się coraz bardziej powszechne. Według badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych przez Jupiter Research, ponad 80 proc. ankietowanych firm wdraża lub zamierza wdrożyć w ciągu roku portal dla swoich pracowników.

Raport „Enterprise Portals: Selecting a Vendor” zawiera wyniki ankiet, przeprowadzonych wśród organizacji różnej wielkości, dotyczących planów i zakupów w zakresie portali. Według raportu, największa liczba projektów dotyczy portali dla pracowników – 64 proc. respondentów zadeklarowało posiadanie lub projektowanie takiego typu portalu. Na drugim miejscu są portale dla klientów - 49 proc. Portale dla partnerów i dostawców to odpowiednio 29 i 25 proc.

Według danych zawartych w raporcie, rynek produktów portalowych jest bardzo rozdrobniony. Liderem jest Oracle z 26-proc. udziałem wdrożeń, dalej PeopleSoft – 19 proc. oraz SAP i IBM – odpowiednio 17 i 15 proc.

Zobacz również:

Przodująca pozycja Oracle związana jest prawdopodobnie z tym , że firma ta oferuje oprogramowanie portalowe jako bezpłatny dodatek do serwera aplikacyjnego. Rozwiązania IBM i Plumtree Software są oceniane w raporcie jako najlepiej rozwinięte produkty.

Znacząca liczba organizacji (8 proc.) nadal opracowuje oprogramowanie portalowe we własnym zakresie, wiążąc je najczęściej z Open Net Enviroment Portal Server Suna. Przy czym obraz zjawiska opracowań we własnym zakresie nie jest prawdopodobnie pełny.

Przy takim rozdrobnieniu rynku konsolidacja wydaje się być nieuchronna. Raport przewiduje, że na rynku pozostaną więksi gracze, tacy jak: IBM, Oracle, PeopleSoft, BEA Systems i Microsoft, a także kilku dostawców portali specjalizowanych (m.in. prawdopodobnie Plumtree).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com