Operatorskie usługi dla biznesu
- Adam Urbanek,
- 01.09.2003
Oparta na etykietowanej technologii trasowania MPLS (Multi Protocol Label Switching) sieć VPN IP umożliwia skalowaną szybkość transmisji danych z gwarancją jakości usług (QoS) oraz przesyłanie głosu i wideo w czasie rzeczywistym. Usługi te zapewnią lepsze warunki pracy aplikacji krytycznych - takich jak systemy do zarządzania przedsiębiorstwem - a także pozwolą na wdrażanie nowych aplikacji obejmujących: zdalne nauczanie, telefonię IP, wideo na żądanie VOD, przekazy szerokopasmowe i multimedialne.
Nadal najbardziej bezpieczną formą transmisji danych w biznesie jest elektroniczna wymiana dokumentów EDI (Electronic Data Interchange) między systemami komputerowymi zainteresowanych stron, która umożliwia współpracującym organizacjom wzajemny przekaz danych handlowych i finansowych, takich jak faktury, zamówienia, potwierdzenia dostawy, wyciągi czy noty kredytowe.
Pojawienie się pierwszych firmowych rozwiązań sieci następnej generacji (NGN - Next Generation Network) pozwoliło na łatwą i efektywną implementację w pełni szerokopasmowych i multimedialnych usług, łącznie z nowymi aplikacjami internetowymi. Rozbudowana infrastruktura sieci NGN umożliwiła łączenie usług głosowych, internetowych i transmisji danych, oferowanych dotąd oddzielnie w sieciach z komutowaniem łączy TDM i sieciach z przełączaniem pakietów SDH/ATM. Nowe podejście do realizacji usług telekomunikacyjnych - wywodzące się jednak z sieci inteligentnych IN - umożliwia teraz dostawcom oferowanie wyrafinowanych usług dodatkowych, których realizacja zupełnie nie była możliwa we wcześniejszych strukturach telekomunikacyjnych.
Coraz częściej są to uniwersalne i terytorialnie wydzielone telecentra informacyjne Contact Center (zamiast telefonicznych Call Center), nadzorowane bezpośrednio przez operatora sieci. Przystosowane do wielousługowych transmisji wraz z obsługą różnorodnych kontaktów (telefon, e-mail, telefaks, Internet, transfer plików, obsługa VoIP czy WWW) - inicjowanych głównie przez użytkowników i pracowników firm - stają się stopniowo podstawową bazą informatyczną całego przedsiębiorstwa.
Do klientów Contact Center można zaliczyć banki, towarzystwa ubezpieczeniowe i naukowe, instytucje rządowe, policyjne i wojskowe czy też fabryki, przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe. Tacy klienci wymagają nie tylko usługi wyrażonej odpowiednim poziomem jakości (SLA - Service Level Agreement), ale przede wszystkim odpowiedniego formatu informacji przekazywanej z dużą szybkością. Dla bezpieczeństwa zgromadzonych tam informacji telecentra, oprócz głównej siedziby, mają zwykle zapasowe centrum danych w odległym miejscu (połączone w technologii SAN), co gwarantuje ciągłość działania systemu nawet w wypadku zdarzeń katastroficznych.
Biznesowe usługi operatorów
Do nowej sytuacji w telekomunikacji dostosowują się stopniowo wszyscy operatorzy i dostawcy usług oraz sprzętu telekomunikacyjnego. Poniżej podajemy przegląd kilku charakterystycznych rozwiązań operatorskich, przeznaczonych do obsługi sektora biznesowego o zróżnicowanych wymaganiach, świadczonych w Polsce za pomocą mediów i przez różnych operatorów. W przeglądzie znalazły się zarówno typowe, często stosowane rozwiązania dla biznesu, jak i rzadziej spotykane usługi bądź dopiero wchodzące na rynek. Są one dostarczane nie tylko przez największych graczy na rynku (dostawców, producentów i integratorów), lecz także przez małe, dopiero startujące firmy.
Internet w sieci ATMAN
Węzły szkieletowe i dostępowe sieci ATMAN (ATM SA)
Klientom biznesowym firma oferuje pakiet ATMAN Business.Internet, a dostawcom usług internetowych (ISP) pakiety: Transit.Global (dostęp do zasobów światowych), Transit.PL (dostęp do zasobów krajowych) oraz Peering.PL (odmiana usługi Transit.PL dla ISP posiadających własny styk z siecią POLPAK). Sieć ATMAN ma bezpośrednie i szerokopasmowe punkty styku z ponad pięćdziesięcioma krajowymi sieciami internetowymi oraz trzy niezależne łącza międzynarodowe. Większość punktów styku jest zbudowana w technologii ATM (155 Mb/s lub 622 Mb/s). Ma to zapewniać niezawodny i bezpieczny dostęp do zasobów Internetu oraz możliwość rozwoju.
Usługi szerokopasmowej transmisji danych dla odbiorców biznesowych firma świadczy w pakietach ATMAN City.Link z możliwością wykorzystania technologii: ATM, Ethernet, E1, E3, SDH lub Frame Relay.
Inną grupę rozwiązań biznesowych ATM SA stanowią usługi kolokacyjne w centrum danych, przeznaczone dla klientów potrzebujących obsługi swoich zasobów teleinformatycznych. Funkcje te zapewnia Telehotel ATMAN z własną infrastrukturą techniczną i telekomunikacyjną, w tym również gwarantowanym, bezpiecznym dostępem do Internetu.
Najważniejsze grupy klientów sieci ATMAN stanowią operatorzy telekomunikacyjni i ISP, banki i instytucje finansowe oraz media, portale i internetowi dostawcy treści. Według Computerworld Top 200 ponad 75% największych operatorów telekomunikacyjnych działających w Polsce korzysta z usług sieci ATMAN.