Od danych do wiedzy

  • (ag),

Jak każdy podręcznik, tak i ta publikacja systematyzuje i porządkuje wiedzę - w tym przypadku na temat zasad funkcjonowania i możliwości zastosowania systemów Business Intelligence. Nie jest to jednak książka dla informatyków czy specjalistów nastawionych na techniczne aspekty rozwiązań BI.

To raczej metodyczny, poglądowy wykład odnośnie metod analityki biznesowej i możliwości ich wykorzystania w działalności firmy. Sięgnąć powinni po nią przede wszystkim ludzie biznesu, ci, którzy szukają sposobów zwiększenia konkurencyjności swego przedsiębiorstwa, jego ekspansji rynkowej, dotarcia do nowych klientów, optymalizacji wewnętrznych procesów biznesowych. Znajdą w niej zarówno wyjaśnienie podstawowych sposobów wykonywania analiz (kostki OLAP, modelowanie, eksploracja danych), jak i wskazania, w jakich sytuacjach która z metod może przynieść korzyści biznesowe.

Dodatkową wartością książki jest to, że pokazane w niej zostały również ograniczenia związane ze znanymi technikami analitycznymi (na przykład problem przeuczenia przy metodzie klasyfikacji). Autor zwraca także uwagę na niebezpieczeństwa i zagrożenia związane z wykorzystaniem technik analitycznych na szeroką skalę. Jego obawy budzi przede wszystkim możliwość łączenia poprzez hurtownie danych informacji o rozmaitych aktywnościach klientów zapisanych w różnych systemach Customer Intelligence. W ten sposób można będzie tworzyć dokładne profile osobowościowe, bardzo pożądane na przykład w dziedzinie marketingu. Co prawda, prawo nie pozwala obecnie na robienie takiej integracji, ale być może w przyszłości sami się na to zgodzimy w zamian za specyficzne dobra czy usługi.

Omawiając sposoby wdrożenia systemów BI, Jerzy Surma podkreśla, że samo ich zaimplementowanie w firmie nie zagwarantuje sukcesu biznesowego. Konieczne jest umiejętne wykorzystanie możliwości, które dają te narzędzia i wkomponowanie ich w szereg innych czynników decydujących o rozwoju przedsiębiorstwa. Same z siebie nie wykreują wartość firmy bez powiązania ich z wewnętrznymi procesami biznesowymi i kontekstem organizacyjnym oraz bez uwzględnienia czynnika ludzkiego odpowiedzialnego za ich wykorzystanie.

Jerzy SURMA: Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych; Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com