Notes w Atlasie
- Antoni Bielewicz,
- 29.04.2002
Przez trzy lata w spółkach należących do Grupy Atlas wdrożono kilkanaście systemów zbudowanych na bazie technologii Lotusa.
Przez trzy lata w spółkach należących do Grupy Atlas wdrożono kilkanaście systemów zbudowanych na bazie technologii Lotusa.
Bogusław Święcicki, dyrektor ds. systemów informacyjnych w Grupie Atlas: Zaprojektowanie tych funkcji w systemie ERP wymagałoby mnóstwa czasu i kosztowałoby fortunę. Oczywiście, systemy o takiej funkcjonalności dają o wiele szersze możliwości, jednak część funkcji może być z powodzeniem realizowana w Lotus Domino. Rozwiązanie to zresztą świetnie współpracuje z systemem ERP.
Nic ponad Lotusa
Do chwili wdrożenia systemu ERP funkcjonowanie firmy opierało się na kilku aplikacjach "lotusowych". Wszystkie zostały zaprojektowane i uruchomione przez pracowników działu informatyki Grupy Atlas. "Filozofia działania firmy opiera się na samodzielności i trudno oczekiwać, żeby w przypadku informatyki było inaczej" - mówi Bogusław Święcicki, dyrektor ds. systemów informacyjnych w Grupie Atlas.
Jako pierwszą wdrożono aplikację wspomagającą rozrachunki z klientami. W systemie umieszczono historię zamówień i kredytów, udzielonych przez Atlasa. "Dzięki temu mogę szybko podjąć decyzję o realizacji kolejnego zamówienia, złożonego przez firmę zalegającą z płatnościami albo przekazać sprawę zwierzchnikom" - podkreśla Ewa Pira, dyrektor ds. rynku w Grupie Atlas. Dzięki centralizacji klient składający zamówienie w składzie fabrycznym w Szczecinie, może zaznaczyć, iż miejscem odbioru towaru ma być Poznań lub jedna z 11 innych jednostek. Może również wskazać, czy odbierze towar własnym samochodem, czy zamawia dostawę w konkretne miejsce.
Za kontrolę terminowości dostaw odpowiada system Wahadło, zintegrowany z aplikacjami magazynowymi. Kierownictwo Grupy Atlas wychodzi z założenia, iż mimo że w poszczególnych jednostkach nie są produkowane wszystkie wyroby, to klient musi mieć dostęp do pełnego asortymentu towarów w całym kraju. Wahadło umożliwia dokładny monitoring firm transportowych. Pracownicy, odpowiedzialni za realizację zamówień, mają wgląd w historię realizacji każdego zlecenia. Mogą natychmiast odpowiedzieć na pytanie, czy towar został terminowo odebrany, i ewentualnie skonsultować się telefonicznie z kierowcą.
Rynek i konkurencja
Aplikacje Lotus Domino w Grupie Atlas
W bogate funkcje raportowe, umożliwiające analizę danych w różnych przekrojach czasowych i asortymentowych, a także wizualizację danych wyposażono wszystkie aplikacje wykorzystywane przez Atlasa. Pracownicy poszczególnych działów mogą sprawdzić dane na temat liczby i wysokości udzielonych kredytów, sprzedaży poszczególnych towarów, np. z podziałem na konkretne opakowania, obejrzeć ekspozycję produktów firmy w poszczególnych regionach, a także skontrolować terminowość dostaw. "Bez tych narzędzi zdobywanie niezbędnych danych zajmowałoby mi kilka dni, a nie jak teraz, kilka minut" - ocenia Ewa Pira.