Nauka krytycznego myślenia to najlepsza broń przed fake newsami

  • Anna Ładan,

Eksperci Instytutu Kościuszki opublikowali darmowy podręcznik dla młodzieży „Z tarczą! Jak chronić się przed dezinformacją”. Podręcznik jest interaktywnym narzędziem opartym na przykładach związanych z fake newsami szerzącymi się w związku z pandemią COVID19.

Interaktywny podręcznik „Z tarczą! Jak chronić się przed dezinformacją” jest odpowiedzią na potrzebę edukacji medialnej młodego pokolenia. Jego ideą jest pokazanie w praktyce jak być odpornym i krytycznie myślącym w środowisku mediów społecznościowych.

Według raportu Uniwersytetu Harvarda ludzie młodzi do 25 roku życia są grupą wiekową najbardziej podatną na dezinformację i najczęściej w nią wierząca. Pandemia uświadomiła ludziom, jak dezinformacja może wpływać nawet na kwestie życia ludzkiego oraz jak bardzo jest w stanie oddziaływać na procesy decyzyjne w kluczowych społecznie i politycznie kwestiach, takich jak np. szczepienia. Instytut Kościuszki, we współpracy z Ambasadą USA w Polsce, realizuje pionierski podręcznik “Z tarczą – jak chronić się przed dezinformacją” adresowany do młodzieży. Nadrzędną misją projektu jest lepsze przygotowanie uczniów, studentów i nauczycieli, które pozwoliłoby zarówno na zwiększenie świadomości co do przejawów, potencjalnych konsekwencji i natury zagrożeń, ale również wyposażyłoby ich w narzędzia do skutecznego przeciwdziałania dezinformacji. - Instytut od ponad 20 lat zajmuje się tematami związanymi z cyberbepieczeństwem i nowymi technologiami. Bardzo ważnym obszarem naszej aktywności jest też działalność edukacyjna. Z dumą oddajemy w ręce uczniów nasz podręcznik, bo to projekt pionierski, interaktywny, napisany z myślą o ludziach młodych. Wierzę, że przyczyni się do podniesienia kompetencji w zakresie rozpoznawania dezinformacji – powiedział o podręczniku prezes Instytutu, Jarosław Kożuch.

Zobacz również:

Podręcznik ma na celu zapoznanie czytelnika z podstawowymi informacjami teoretycznymi na temat dezinformacji, przedstawienie mechanizmów tworzenia i rozprzestrzeniania dezinformacji, zaprezentowania jej wpływu na nasze życie oraz przedstawienie sposobów na jej przeciwdziałanie.

- Chcemy uczyć młodych ludzi jak być odpornym i krytycznie myślącym w środowisku mediów społecznościowych. Najlepiej to zrobić na przykładach dlatego nasz podręcznik przedstawi mechanizmy dezinformacji związanej z COVID-19, które pojawiały się na najpopularniejszych platformach takich jak: Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, Wykop.pl – mówi Kamil Mikulski, jeden z współautorów.

Polska w rankingu umiejętności korzystania z mediów za rok 2021 zajęła dopiero 17 miejsce wśród krajów Unii Europejskiej. Liderem jest Finlandia, gdzie edukacja medialna i krytycznego myślenia jest obecna w szkołach na każdym poziomie. Chcemy iść za tym przykładem, docierać z wiedzą do uczniów, dlatego wśród partnerów podręcznika znalazła się Fundacja Szkoła z klasą. - Żyjemy w czasach, w których liczba komunikatów, którymi jesteśmy zasypywani przytłacza nie tylko młodych ludzi, ale także nas, dorosłych. Masowe tworzenie treści i coraz szybsza konsumpcja cyfrowych mediów nie sprzyja odróżnianiu prawdy od fałszu. W Fundacji Szkoła z Klasą wierzymy, że krytyczna analiza informacji to jedna z kluczowych umiejętności, którą powinna rozwijać szkoła. W sytuacji, gdy dorośli sami nie nadążają za zmianami, my pomagamy szkole rozwijać w młodych ludziach postawy świadomych i cyfrowych obywateli – powiedziała Małgorzata Pisarkiewicz, dyrektorka programowa Fundacji.

Podręcznik opracowano w ramach grantu misji USA w Polsce. Patronat nad nim sprawują wiceminister ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński (KPRM), Ambasada USA w Polsce, fundacje Demagog i Szkoła z Klasą.

Computerworld Polska objął patronat medialny nad podręcznikiem.

Podręcznik jest wydany w formie e-booka i zostanie rozesłany do szkół ponadpodstawowych w Polsce. Został stworzony dzięki środkom pozyskanym z grantu Ambasady USA w Polsce.

Podręcznik można od dzisiaj pobierać ze strony CyberOdporni.pl

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com