Nasza droga informatyka
- Przemysław Gamdzyk,
- 22.04.2002
Na peryferiach świata
Sławomir Trautman
"My, Polacy, jesteśmy arywistami. Od razu chcemy chwytać nowości. Użytkownik amerykański boi się niektórych rozwiązań, ma pokorę. Trzeba na przykład zdawać sobie spra- wę z tego, że wprowadzanie niektórych rozwiązań niesie niebezpieczeństwo całkowitej katastrofy dla firmy" - uważa Andrzej Targowski. Oczywiście, z drugiej strony nie można pomijać możliwości skorzystania z tzw. renty zacofania (czyli przejścia od razu do najnowszych rozwiązań z pominięciem etapów pośrednich), lecz nie zawsze udaje się to zrobić bez narażania się na niepowodzenie.
Nad tymi rozważaniami, dotyczącymi ekonomicznej strony informatyki, niczym duch unosi się paradoks, sformułowany przez Paula Strassmana, według którego informatyka globalnie się nie opłaciła, tj. sumarycznie więcej pieniędzy i energii ludzkiej pochłonęła, niż przyniosła korzyści. Co oczywiście nie umniejsza jej wielu spektakularnych sukcesów.
Niektórzy ekonomiści zwracają uwagę, że nie do końca przekonywające są argumenty, przemawiające za jednoznacznie pozytywnym wpływem na biznes rozwiązań informatycznych. Masowość zastosowań informatyki pozwoliła co prawda na osiągnięcie przez USA zauważalnego poziomu wzrostu (z 1-2% rocznie do ok. 5), ale dane te wyglądają nieco mniej optymistycznie, jeśli od poziomu wzrostu produktywności odjąć to, co dotyczy ściśle produkcji oprogramowania i sprzętu (stanowiąc pewnego rodzaju układ zamknięty). Wówczas okazuje się, że informatyka nie poprawia dynamiki albo czyni to w nikłym stopniu (o czym pisał m.in. noblista Robert Solow).
Andrzej Targowski
Niezależnie od sporów o to, jak bardzo informatyka potrafiła podnieść poziom produktywności, dzisiaj użytkownicy oczekują od niej, że będzie bardziej efektywna niż do tej pory, a co najważniejsze, że ten wzrost efektywności będzie zjawiskiem mierzalnym i przewidywalnym. Stawia to nowe wyzwania przed firmami informatycznymi.
A kiedy powrócą dobre czasy rynku IT? Na tak postawione pytanie można usłyszeć dwie proste odpowiedzi: pierwsza - dobre czasy już były i się skończyły, druga - dobre czasy dopiero nadejdą.
Czekamy na Państwa opinie na temat cen usług i produktów informatycznych pod adresem: cw@idg.com.pl