Najlepszy smartfon dla biznesu - na co zwrócić uwagę przy zakupie?
- 25.11.2021, godz. 11:40
Zakup smartfona biznesowego z pozoru wydaje się łatwy. W praktyce trzeba jednak zwrócić uwagę na wiele potencjalnie nieistotnych kwestii, które po kilku miesiącach mogą przeszkadzać w bezpiecznej eksploatacji urządzenia mobilnego. W niniejszym materiale pokazujemy jak wybrać niezawodny i sprawdzony smartfon dla firm i przedsiębiorstw. Poruszamy kwestię systemu operacyjnego, wydajności i bezpieczeństwa. Jakich producentów sprzęt warto wziąć pod uwagę? Czy iPhone może być lepszym wyborem od smartfonów z Androidem?
Smartfony to urządzenia elektroniczne, które na przestrzeni ostatnich kilku lat znacząco wyewoluowały. Postęp technologiczny w przypadku urządzeń mobilnych jest gwałtowny i nic nie wskazuje na to, aby miał wyhamować w najbliższym czasie. Zaledwie kilkanaście lat temu smartfony były ciekawostką dla fanów nowych technologii, w biznesie wykorzystywano klasyczne telefony Nokii lub wielofunkcyjne urządzenia Blackberry z fizyczną klawiaturą QWERTY. Dziś o urządzeniach tego typu nikt już nie pamięta. Pracownicy na całym świecie korzystają ze smartfonów z Androidem oraz iPhonów. Firmy takie jak Nokia, Blackberry czy Motorola odeszły w niepamięć, a ich miejsce zastąpiło Apple, Samsung, Xiaomi, Redmi, Huawei, Oppo czy coraz popularniejsze na całym świecie Realme.
Smartfon z Androidem
fot. Jonas Leupe / Unsplash
Smartfon to najważniejsze narzędzie komunikacji
Smartfony z roku na rok wyposażane są w coraz wydajniejsze podzespoły, większą ilość pamięci operacyjnej, lepsze wyświetlacze oraz dodatkowe elementy, które ułatwiają pracę. W dzisiejszych czasach smartfon nie jest już dodatkiem do komputera przenośnego. Obecnie role się zmieniły, a urządzenia mobilne coraz częściej stają się głównym narzędziem pracy w wielu branżach.
Zobacz również:
Najwięksi producenci sprzętu elektronicznego prześcigają się we wprowadzaniu na rynek coraz bardziej wyrafinowanych konstrukcji. Korzystają z tego oczywiście konsumenci, ale z drugiej strony musimy pamiętać, że smartfony starzeją się aktualnie znacznie szybciej od komputerów przenośnych i innych narzędzi pracy. Z tego właśnie powodu warto wybrać odpowiedni model, który posłuży przez długi czas.
Smartfon odgrywa ogromną rolę w pracy zdalnej i hybrydowej
fot. Meghan Schiereck / Unsplash
Smartfon dla biznesu - co z dedykowanymi modelami?
Czy w 2021 roku na rynku istnieją dedykowane konstrukcje zaprojektowane specjalnie dla biznesu? Odpowiedź jest niespodziewana i brzmi nie. Producenci już kilka lat temu zaniechali produkcji specjalnych modeli dla sektora biznesowego. Okazało się to nieuzasadnione ekonomicznie. Aktualnie możemy zapomnieć o specjalnie przygotowanych modelach, które projektowane są z myślą o klientach biznesowych. Świat nowy technologii wyewoluował, a klient biznesowy aktualnie posiada wymagania podobne do konsumentów. W końcu po godzinach pracy również korzystamy z naszych prywatnych telefonów komórkowych. Z tego właśnie względu dla biznesu dedykowane są flagowe modele smartfonów. Mowa o Samsungach Galaxy S czy najnowszych modelach iPhone'a. Oczywiście nie oznacza to, że każdego pracownika musimy wyposażać w smartfon za kilka tysięcy złotych. Na rynku znajdziemy sporą ilość konstrukcji ze średniej półki cenowej, które spełnią wymagania stawiane przed smartfonem biznesowym. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze oszczędność pieniędzy przy zakupie urządzenia przełoży się na oszczędności w długotrwałej perspektywie.
Blackberry - kiedyś synonim telefonu dla biznesu
fot. Randy Lu / Unsplash
Biznesowy smartfon musi spełnić wiele wymagań
Przed smartfonem codziennie stawiamy mnóstwo zadań. Każdy użytkownik oczekuje, że jego sprzęt będzie wykonywał polecenia bez najmniejszej zwłoki. Podczas czasu pracy z pewnością będziemy wykorzystywać aplikacje do obsługi poczty elektronicznej, przeglądarki internetowe, media społecznościowe czy nawigację GPS. W niektórych sektorach korzysta się ze specjalnie przygotowanych programów, a ich wymagania trzeba mieć na uwadze podczas wyboru nowego sprzętu do przedsiębiorstwa.
Nowoczesny smartfon to nie tylko narzędzie pracy. Wielu pracowników korzysta z telefonów komórkowych również w czasie wolnym. Atrakcyjny smartfon służbowy może być miłym dodatkiem, który zmotywuje do pracy.
Ze smartfona często korzystamy poza biurem
fot. Bruce Mars / Unsplash
Na co zwrócić uwagę kupując smartfon do użytku służbowego?
Wybór odpowiedniego smartfona uzależniony będzie od charaktery działalności przedsiębiorstwa, założonego budżetu oraz polityki dotyczącej zakupu sprzętu. Pomijając te aspekty zawsze warto zwrócić uwagę na kilka uniwersalnych parametrów technicznych:
Flagowy układ Qualcomm Snapdragon 888 5G
fot. producenta
Aparat iPhone'a 13 Pro
fot. producenta
Osobiste wymagania determinują wybór sprzętu
Wybierając smartfon dla biznesu warto uwzględnić osobiste wymagania pracowników. Osoby przywiązane do danej platformy będą niechętnie korzystać z telefonu służbowego wykorzystującego zupełnie inny system operacyjny i nakładkę graficzną. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę specyficzne wymagania danej branży.
Nakładka graficzna Samsung One UI
fot. producenta
Z drugiej strony warto posiadać jednolity sprzęt w organizacji. Posiadanie smartfonów jednego lub dwóch producentów ułatwia zarządzanie sprzętem i eliminuje liczbę problemów, z którymi zmierzyć się musi helpdesk. Przeszkolenie pracowników na jeden typ urządzenia jest szybsze, tańsze i znacznie wygodniejsze. Łatwiejszy jest również proces serwisu i aktualizacji oprogramowania.
Nie każda platforma systemowa sprawdzi się w danym sektorze
Na rynku znajdziemy urządzenia pracujące pod kontrolą otwarto-źródłowego Androida (Google) oraz zamkniętego systemu iOS (Apple). W części zastosowań smartfony Apple iPhone nie zdadzą egzaminu ze względu na zamknięte środowisko pracy. Dla przykładu iPhone jest słabym wyborem dla środowiska automotive. Smartfony z logo nadgryzionego jabłka na obudowie mają ograniczoną kompatybilność z akcesoriami Bluetooth, co nie pozwala na łączność z adapterami diagnostycznymi.
Nie wolno zapominać o aktualizacjach oprogramowania
W dobie RODO i wszechobecnego przetwarzania danych niezbędne jest zadbanie o aktualność oprogramowania układowego. Niestety jest to kwestia trudna do uwzględnienia podczas zakupu. Smartfony firmy Apple otrzymują wszystkie aktualizacje zabezpieczeń przez co najmniej 6 lat od daty premiery urządzenia, co przekracza żywotność sprzętu w organizacji. Z drugiej strony w przypadku smartfonów z Androidem wsparcie często kończy się po niespełna dwóch latach, a producenci rzadko chwalą się dokładnymi informacjami na ten temat.
Aktualizacja zabezpieczeń na smartfonie z Androidem
Warto sprawdzić politykę aktualizacji danego producenta
Przed zakupem smartfona warto zapoznać się z polityką aktualizacji danego producenta. Na stronach wsparcia technicznego czasami znajdziemy szczegółowe informacje. Niestety bardzo często uzyskanie szczegółowych danych wymaga kontaktu z działem wsparcia technicznego lub jest wręcz niemożliwe.
W tym miejscu warto pochwalić Samsunga, który posiada jasną strategię dotyczącą aktualizacji. Flagowe smartfony przez trzy lata od daty premiery otrzymują aktualizacje rozwojowe zmieniające wersję Androida. Dodatkowo możemy liczyć na comiesięczne poprawki zabezpieczeń przez cztery lata od wprowadzenia urządzenia na rynek.
Polityka aktualizacji firmy Samsung
fot. producenta
Dokładną listę smartfonów Samsunga z comiesięcznymi poprawkami zabezpieczeń możemy znaleźć na dedykowanej stronie.
Również Huawei słynie z zapewniania bardzo dobrego wsparcia posprzedażowego. Chiński gigant technologiczny także przygotował specjalną witrynę, która informuje o aktualizacjach oprogramowania i wprowadzonych zmianach. Decydując się na sprzęt firmy Huawei możemy liczyć na częste aktualizacje oprogramowania EMUI/HarmonyOS oraz usług Huawei Mobile Services. Nowe oprogramowanie często trafia nawet na kilkuletnie smartfony z rodziny Mate oraz P.
Aktualizacje zabezpieczeń udostępniane przez Huawei
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku smartfonów Google Pixel. Niestety modele te nie są dostępne w oficjalnej sprzedaży w naszym kraju. Na szczęście coraz większa liczba producentów chwali się wydłużaniem wsparcia dla swoich produktów.
Niestety warto zauważyć, że w przypadku chińskich producentów, którzy posiadają w swojej ofercie mnóstwo tanich modeli nie możemy liczyć na dobre wsparcie dla aktualizacji. Większość modeli ze średniej półki cenowej otrzymuje poprawki zabezpieczeń raz na kwartał lub rzadziej, co może w istotny sposób wpływać na bezpieczeństwo informacji przechowywanych w pamięci urządzenia.
A co z zakupem sprzętu bezpośrednio u operatora?
Część przedsiębiorstw rozważa zakup smartfonów bezpośrednio u operatora. Firmy telekomunikacyjne kuszą możliwością rozłożenia zakupu na wygodne raty lub oferują budżety na zakup sprzętu w zamian za kupno sporej ilości usług telekomunikacyjnych. Rozwiązanie to jest wygodne, ale posiada swoje wady.
Niestety producenci w dalszym ciągu stosują branding operatorski na smartfonach z Androidem. Od strony użytkownika objawia się on inną animacją podczas uruchomienia, dodatkowymi tapetami oraz kilkoma dodatkowymi aplikacjami. Niestety w przypadku smartfonów od operatora inaczej wygląda polityka udostępniania aktualizacji. Dostawca usług telekomunikacyjnych jest w niej pośrednikiem pomiędzy producentem, a użytkownikiem. Dodatkowe ogniwo opóźnia proces wydawania aktualizacji zabezpieczeń oraz rozwojowych. Zwłoka czasami wynosi nawet kilka miesięcy. Niektórzy operatorzy świadomie pomijają wybrane poprawki zabezpieczeń stosując kwartalny cykl wydawniczy zamiast comiesięcznego udostępniania oprogramowania.
Jesteśmy tylko ludźmi - powinniśmy zadbać o odpowiednie akcesoria, które przedłużą żywotność sprzętu
Smartfon to nasze najbardziej osobiste urządzenie elektroniczne. Telefon komórkowy zabieramy ze sobą praktycznie wszędzie, a to zwiększa ryzyko przypadkowego uszkodzenia. Większość konsumentów ma na swoim koncie stłuczony ekran lub porysowaną obudowę na skutek upadku.
Smartfon z uszkodzonym ekranem
fot. Greg Rosenke / Unsplash
Decydując się na zakup smartfona biznesowego warto zadbać o dodatkowe akcesoria, które przedłużą żywotność i bezproblemową eksploatację. Mowa o dedykowanym etui oraz szkle ochronnym na ekran. Polecamy wybrać peryferia renomowanych akcesoriów. Dobrym pomysłem są pokrowce z rantem ochronnym, które dodatkowo zabezpieczą ekran i wyspę aparatów.
Inwestycja dodatkowych 100-200 zł na urządzenie w dłuższej perspektywie ochroni dział IT przed wymianą ekranu lub innych elementów uszkodzonych podczas upadku. Koszt wymiany wyświetlacza OLED z wbudowanym czytnikiem linii papilarnych w topowych modelach z łatwością przekracza 1000 zł. Szybka matematyka pokazuje, że warto zabezpieczyć się przed tego typu zdarzeniami.
iPhone w dedykowanym pokrowcu
fot. Daniel Romero / Unsplash
Dobrym pomysłem może być również wykupienie dodatkowego ubezpieczenia, które pokryje przypadkowe uszkodzenia mechaniczne i zalania. Gdy jest to możliwe warto wybierać modele smartfonów z certyfikatem IP68. Wodoszczelna obudowa przyda się w najmniej odpowiednim momencie. Zapewni również komfort podczas rozmowy w ulewnym deszczu.
Serwis również ma znaczenie
Smartfon podobnie jak każdy sprzęt elektroniczny czasami ulega awarii. W przypadku urządzenia wykorzystywanego w biznesie niezwykle ważne są warunki serwisowe, które pozwolą na szybką naprawę urządzenia. Przed zakupem warto zapoznać się z polityką serwisową producentów. Część z nich oferuje szybkie naprawy realizowane w systemie Door to Door. W przypadku niektórych punktów serwisowych możliwa jest naprawa w zaledwie kilka godzin oraz bez zerowania urządzenia do ustawień fabrycznych, co pozwala zaoszczędzić czas na przywracanie danych.
Autoryzowany serwis Huawei
fot. producenta
Przed zakupem smartfona biznesowego warto sprawdzić gdzie znajduje się najbliższy serwis oraz ile trwa okres gwarancyjny. Zazwyczaj wynosi on 24 miesiące. W przypadku smartfonów Apple otrzymamy zaledwie 12-miesięczną gwarancję.
W tym miejscu warto również wspomnieć o dostępności części serwisowych. Decydując się na zakup popularnego modelu takiego jak flagowy Samsung z serii Galaxy S, Huawei P/Mate czy iPhone mamy pewność, że serwis posiada większość części zamiennych na stanie, co znacząco przyśpiesza realizację naprawy.
Dual SIM - obopólne dobro dla pracowników i pracodawcy
Obecnie prawie każdy nowy smartfon posiada funkcję Dual SIM. To rozwiązanie, które jest wygodne zarówno dla pracowników jak i pracodawców. Coraz częściej korzystamy z jednego urządzenia do celów prywatnych i biznesowych. Wysokiej klasy smartfon służbowy z powodzeniem może być również prywatnym urządzeniem. Dzięki Dual SIM nie trzeba ładować dwóch telefonów, nosić ze sobą obu urządzeń i pamiętać o dedykowanych akcesoriach.
Dual SIM w służbowym urządzeniu wykorzystywany także do celów prywatnych to wartość dodana dla pracodawcy. Pracownicy korzystający z jednego urządzenia częściej odpowiadają na wiadomości służbowe po godzinach pracy.
Przestrzeń prywatna i służbowa pozwala zapomnieć o dwóch telefonach
W rozdzieleniu przestrzeni prywatnej i służbowej pomagają rozbudowane nakładki graficzne na Androida. Część smartfonów posiada wbudowany tryb prywatny oraz służbowy. W praktyce oznacza to obecność dwóch instancji nakładki graficznej z podwójnymi aplikacjami. Po uruchomieniu trybu służbowego korzystamy z dedykowanych programów biznesowych oraz mamy dostęp do kontaktów powiązanych ze służbową skrzynką pocztową.
Po godzinach pracy przełączamy urządzeń w tryb prywatny i zapominamy o pracy. To wszystko przy wykorzystaniu jednego urządzenia z dwoma kartami SIM w środku. Oczywiście pozostając w trybie służbowym możemy odbierać prywatne powiadomienia. Sytuacja ta działa również w odwrotną stronę.
Co ile warto wymieniać smartfony pracowników?
Podkreślaliśmy już, że smartfony starzeją się znacznie szybciej od komputerów. Co ile warto zatem wymieniać sprzęt? Optymalny jest zakup nowych urządzeń co 24 miesiące. Mamy wtedy pewność, że zawsze korzystamy z nowoczesnego i dobrze wyposażonego smartfona, który pracuje pod kontrolą aktualnej wersji systemu operacyjnego i ma zainstalowane nowe aktualizacje zabezpieczeń.
Nowy smartfon
fot. Nicholas Santoiani / Unsplash
Jeżeli poświęcimy sporo czasu na dokładne przeanalizowanie wymagań i wybierzemy nieco droższy model, możemy wydłużyć interwał wymiany do 36 miesięcy. Dotyczy to głownie flagowych smartfonów renomowanych producentów, które posiadają bardzo dobrą specyfikację techniczną oraz lepsze wsparcie posprzedażowe.
Zakup smartfona dla biznesu to złożony proces, który przynosi wymierne korzyści
Zakup smartfona biznesowego to trudny i złożony proces. Nie trzeba się go jednak bać. Po dokładnej analizie potrzeb i wymagań oraz przeglądzie rynku można wybrać modele, których zakup przyniesie wymierne korzyści. Zastosowanie się do opisanych przez nas porad pozwoli zadowolić pracowników, zmniejszyć obłożenie pracy działu helpdesk, ułatwić serwisowanie, ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń związanych z bezpieczeństwem i obniżyć koszty zakupu sprzętu w dłuższej perspektywie czasu.
W zależności od preferowanej platformy systemowej, zakupu smartfonów biznesowych warto dokonywać na przełomie drugiego i trzeciego kwartału roku (Android) lub we wrześniu (iOS). Właśnie wtedy na rynku pojawiają się nowe modele, które oferują najlepsze parametry techniczne oraz najnowsze zabezpieczenie. Zakup nowego smartfona to gwarancja dłuższej eksploatacji.