Możliwości terminali IP

  • Krystian Ryłko,

Najnowsze modele telefonów IP są już bardziej wielofunkcyjnymi terminalami, niż tradycyjnymi telefonami. Mają kolorowe ekrany dotykowe, wbudowaną przeglądarkę internetową HTML, XML, umożliwiając dostęp do serwisów informacyjnych, poczty elektronicznej, historii połączeń czy danych z baz danych. Obsługują aplikacje Javy, wyszukiwanie adresów w bazie LDAP, zarządzanie pocztą głosową oraz uwierzytelnianie użytkowników. Obsługują też protokoły poczty elektronicznej: IMAP, SMTP, komunikację SNMP, dynamiczny przydział adresów DHCP. Wbudowany port podczerwieni może służyć do wymiany numerów telefonów z innymi urządzeniami.

Najnowsze modele telefonów IP są już bardziej wielofunkcyjnymi terminalami, niż tradycyjnymi telefonami. Mają kolorowe ekrany dotykowe, wbudowaną przeglądarkę internetową HTML, XML, umożliwiając dostęp do serwisów informacyjnych, poczty elektronicznej, historii połączeń czy danych z baz danych. Obsługują aplikacje Javy, wyszukiwanie adresów w bazie LDAP, zarządzanie pocztą głosową oraz uwierzytelnianie użytkowników. Obsługują też protokoły poczty elektronicznej: IMAP, SMTP, komunikację SNMP, dynamiczny przydział adresów DHCP. Wbudowany port podczerwieni może służyć do wymiany numerów telefonów z innymi urządzeniami.

Siemens optiPoint 420 umożliwia przeglądanie kontaktów z bazy LDAP.

Prawie wszystkie aparaty IP mają wbudowany przełącznik 2-portowy, umożliwiający podłączenie komputera. Dzięki temu komputer i telefon mogą korzystać z jednego gniazdka internetowego. Dostępne są już telefony z portami Gigabit Ethernet, jak np. Cisco IP Phone 7971G-GE. Jedyną ich wadą jest cena. Aby poprawić nie najgorszą już i tak jakość dźwięku, wyposaża się je w nowe typy kodeków, przenoszące większe pasmo. Niektóre modele mają rozbudowane menu, a czasami nawet umożliwiają interakcję z użytkownikiem poprzez panel dotykowy. Konfiguracja telefonu często może być przeprowadzana poprzez stronę WWW. Obsługują one znaczniki 802.1Q sieci VLAN, dzięki czemu można rozdzielić sieć głosu od danych.

Telefon Cisco IP 7985G jest pierwszym wideotelefonem w ofercie Cisco. Przeznaczony jest do wykorzystania jako indywidualna, desktopowa stacja multimedialna. Posiada kolorowy monitor LCD, urządzenie głośnomówiące, kamerę, klawiaturę oraz słuchawkę. Może służyć do realizacji połączeń głosowych IP, wideotelefonicznych typu one-2-one lub wideokonferencji.

Niektóre systemy umożliwiają indywidualne logowanie użytkownika poprzez dowolny telefon z sieci z automatycznym przydzieleniem osobistych uprawnień, ustawień i książki telefonicznej oraz przekierowywaniem połączeń - find-me/follow-me.

Oferowane są modele telefonów przenośnych, działających w sieciach WLAN (VoWLAN), albo modele dwusystemowe GSM/WLAN. Należy oczekiwać, że wraz z popularyzacją sieci WiMAX pojawią się terminale GSM/WiMAX lub stacjonarne telefony WiMAX. Telefony VoWLAN posiadają funkcje znane z telefonów GSM, takie jak: książka telefoniczna, powiadomienia o nieodebranych rozmowach, wiadomościach głosowych.

Dostępne są również wideotelefony, oferujące przekaz obrazu rozmówcy. Częstokroć są one w stanie zastąpić podróż i osobistą wizytę u rozmówcy.

Wsparcie infrastruktury

Wideotelefon IP Motorola Ojo może przekazywać obraz z prędkością 30 klatek/s. Obsługuje różne metody uwierzytelniania oraz kodeki o większym paśmie.

Centrale sprzętowe, głównie na rynek MSP, w wielu przypadkach pełnią również funkcję przełącznika, zapory ogniowej, szyfratora, DHCP, serwera proxy, aplikacji czy serwera uwierzytelniania (np. LDAP).

Niektóre centrale IP śledzą ilość dostępnych zasobów sieciowych i w razie potrzeby blokują nawiązywanie nowych połączeń. Mechanizm kontroli liczby połączeń (Call Admission Control) zabezpiecza przed obniżeniem jakości usługi w przypadku dużego obciążenia zgłoszeniami. Jakość transmisji głosu może zostać także poprawiona dzięki zastosowaniu priorytetyzacji ruchu w ramach protokołu IP/MPLS.

Centrale IP PBX instalowane są często na standardowych urządzeniach serwerowych. Dostępne są także rozwiązania centralowe, call center, IVR oparte o serwery kasetowe (blade), np. IBM z centralą Avaya. W pojedynczej obudowie można zmieścić dotychczasową rozbudowaną infrastrukturę centralową lub kilka central IP.

Część dostępnych urządzeń sieciowych (przełączniki, routery) oferuje mechanizmy, pozwalające minimalizować opóźnienia i zwiększać QoS dla ruchu głosowego. Wykorzystywane są odpowiednie mechanizmy kolejkowania (802.1 p/Q, warstwa 2), zapewniając pakietom głosowym odpowiedni priorytet. W warstwie sieciowej stosuje się podział strumieni na tryb obsługi ToS (Type of Service). Zróżnicowanie transmitowanych danych poprzez podział na klasy CoS (Class of Service) realizowane jest metodą Diff-Serv (Differentiated Services). Techniki te pozwalają w pierwszej kolejności obsługiwać pakiety głosowe oraz alokować wymaganą dla tych usług przepustowość. Aby rozdzielić obciążenie sieci pomiędzy dane i głos, można również tworzyć dedykowane sieci VLAN.

Coraz więcej przełączników sieciowych i telefonów obsługuje funkcję Power over Ethernet (PoE), co pozwala wyeliminować podłączanie telefonów do gniazdek elektrycznych. IEEE pracuje obecnie nad nowym standardem zwiększającym przesyłaną moc tak, aby z pojedynczego kabla kat. 5 mogło być zasilanych kilka urządzeń, nie powodując przegrzewania okablowania. Umożliwiłoby to również zasilanie kamer przemysłowych i bezprzewodowych punktów dostępu WLAN. Obecny standard PoE 802.3af oferuje moc do 15,4 W na port. Jednak zasilanie wszystkich telefonów wymaga sporej mocy przesyłanej przez przełącznik, a także powoduje nadmierne wydzielanie ciepła. Dlatego lepszym rozwiązaniem wydaje się zasilanie tą metodą tylko wybranych telefonów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com