Model BYOD – pracownicy kontra dział IT, dział IT kontra pracownicy

  • Krzysztof Pielesiek,

Krótko o tym, jak zupełnie inaczej postrzega się swoją pracę z dwóch różnych pozycji w firmie.

Amerykańska firma CDW przeprowadziła ankietę wśród 1200 użytkowników rozwiązań mobilnych w modelu BYOD i 1200 specjalistów IT. Pytano ich o to, jak oceniają wsparcie techniczne dla pracowników przynoszących do pracy własny sprzęt.

I już na samym początku wyszło na jaw, że opinie ekspertów i zwykłych użytkowników bardzo się różnią. 64% ankietowanych specjalistów IT przyznało sobie, wykonywanej przez siebie pracy ocenę A (najwyższą) lub B. Tymczasem 56% użytkowników przyznało specjalistom IT ocenę średnią – C.

Zobacz również:

Użytkownicy rozwiązań mobilnych mówili, że specjaliści IT reagują zbyt wolno na zgłaszane problemy lub są zbyt rzadko dostępni. Inni mówili, że chcą mieć dostęp do poblokowanych aplikacji przydatnych w pracy, by nie być uzależnionym od komputerów stacjonarnych.  Najczęściej jednak, pracownicy chcieliby usprawnić komunikację z działem IT lub serii specjalistycznych szkoleń.

Tymczasem, specjaliści IT nie są świadomi tego, że pracownicy przeciętnie oceniają ich pracę i często mają problemy wymagające rozwiązania. To może oczywiście doprowadzić do konfliktów wewnątrz firmy. Sytuację pogarsza fakt, że z wielu raportów wynika, iż podobnych problemów będzie jeszcze więcej. 86% badanych osób pracujących w modelu BYOD przyznaje, że korzysta z firmowych danych na prywatnym urządzeniu mobilnym.

5% przyznaje, że utraciło już urządzenie zawierające firmowe dane. Krótko mówiąc 1 na 20 urządzeń mobilnych zawierające firmowe dane już zostało skradzione lub zgubione. Eksperci Symanteca donoszą tymczasem, że 83% zgubionych smartfonów wykorzystywanych jest przy próbach zdobycia poufnych, firmowych informacji. Specjaliści IT (40% ankietowanych) przyznają również, że już teraz firmowe sieci mają problem z obsłużeniem dużej ilości prywatnego sprzętu przynoszonego do firmy. Ci sami specjaliści twierdzą ponadto, ze w ciągu dwóch lat ilość tabletów i smartfonów korzystających z firmowej sieci wzrośnie o ponad 200%. Kolejne problemy są więc w drodze.

Jak je rozwiązywać? Jednej metody nie ma. Eksperci zalecają, by CIO w firmie naciskali na wprowadzenie surowych przepisów dotyczących end-userów oraz modelu BYOD. Powinni także myśleć o wprowadzeniu nakazu blokowania ekranów w urządzeniach mobilnych. Inni twierdzą, że przyglądają się takim rozwiązaniom jak geofencing, black listy dla aplikacji mobilnych. Problem w tym, że duża część takich rozwiązań wpływa na jedną z największych zalet urządzeń mobilnych – prostotę ich używania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com