Mobilnie bez przerwy
- Dariusz Niedzielewski,
- 15.01.2010
Wspieranie idei mobilnego pracownika może odbywać się także na styku operator-dostawca rozwiązań. W trudnym rynkowo 2009 roku, rozwój technologii Fixed-Mobile Convergence, związanych z nią femtokomórek czy usług unified communications (UC) osłabł. Według ekspertów jest to jednak tylko stan przejściowy, związany z globalną redukcją inwestycji.
FMC połączy nas
Jednym z rozwiązań, które mimo dobrego pomysłu, wciąż nie może masowo zaistnieć na rynku jest Fixed-Mobile Convergence. FMC łączy zaś odseparowane dotychczas obszary komunikacji mobilnej i stacjonarnej, co znacząco zwiększa komfort pracy. Największą zaletą Fixed-Mobile Convergence jest posiadanie przez pracownika jednego numeru telefonu. Upraszcza to komunikację oraz zwalnia z konieczności używania zwykle trzech aparatów (stacjonarnego oraz komórkowych - prywatnego i służbowego). Takie rozwiązanie ma wiele innych zalet, takich jak: scentralizowana i ujednolicona książka adresowa, pojedyncza skrzynka poczty głosowej, ułatwiona analiza billingowa, możliwość tworzenia profili (służbowy/prywatny/dom/podróż). FMC pozwala nie tylko szybciej reagować na potrzeby klientów, ale również, dzięki rozwiązaniu least cost routing, znacznie obniżyć koszty rozmów.
UMA pozwala korzystać z jednego telefonu w domu, pracy, podróży, a mimo to nie zdobywa popularności
Inną koncepcją, całkowicie eliminującą potrzebę posiadania "dualnego" telefonu jest wykorzystanie femtokomórek. Są to ministacje bazowe (Home Node B - HNB), działające na częstotliwościach GSM/UMTS i podłączane do łącza internetowego klienta. Przez stałe łącze użytkownik zyskuje dostęp do sieci operatora, co wirtualnie "przedłuża" zasięg radiowy komórki. Pojedyncza femtokomórka może obsłużyć 5-8 użytkowników, a jej konfiguracja nie jest nadmiernie skomplikowana. Dla mobilnego pracownika (lub telepracownika) takie rozwiązanie wydaje się idealne. Znajdując się w zasięgu działania femtokomórki (biuro, dom), może on wykonywać tanie połączenia przez internet, pobierać dane itp.