Konsumenci, biznes i chmura

  • Piotr Waszczuk,

Dla konsumenta i dla biznesu

W 2012 roku uruchomiony ma być również system dystrybucji oprogramowania dla nowej platformy cloud computing. Oferowane rozwiązania aplikacyjne mają m.in. ułatwiać komunikację ze współpracownikami, klientami i przyjaciółmi. Istotnym elementem nowej oferty mają być też rozwiązania dla urządzeń mobilnych. W warstwie aplikacyjnej nowej platformy HP zamierza koncentrować się jednak głównie na rozwiązaniach wspierających zarządzanie środowiskami bazującymi na zapowiedzianej platformie. Jednocześnie ma być ona w pełni kompatybilna ze środowiskiem operacyjnym Windows Azure. Nieoficjalnie mówi się również o planach zacieśnienia współpracy między HP i Microsoft w zakresie cloud computing. Niewykluczone jednak, że początkowo zapowiedziana przez władze HP oferta rozwiązań oferowanych w tym modelu będzie opierać się głównie na systemie WebOS. Docelowo na bazie zapowiadanej platformy powstać ma cały ekosystem, z którego korzystać mają zarówno dostawcy oprogramowania, jak i użytkownicy korporacyjni oraz osoby prywatne.

Istotną rolę w realizacji planu podboju środowisk korporacyjnych odgrywać ma baza klientów HP na rynku konsumenckim. Zdaniem analityków, Leo Apotheker planuje wykorzystać silną pozycję rynkową HP na rynku konsumenckim, aby zyskać przewagę nad konkurencją na rynku korporacyjnym. Dyrektor generalny HP chce wykorzystać m.in. zjawisko konsumeryzacji korporacyjnych środowisk IT. W miarę popularyzacji technologii IT coraz częściej decyzje o zakupie nowego sprzętu czy usług podejmowane są z całkowitym pominięciem działu IT. Jednocześnie oczekuje się jednak od niego, że będzie dbał o sprawne funkcjonowanie i bezpieczeństwo całego środowiska IT.

Zobacz również:

Pracownicy coraz częściej wolą pracować na własnych komputerach, tabletach, a nawet telefonach komórkowych i oczekują, że firmowy dział IT im to umożliwi. W odpowiedzi nowa strategia koncernu HP zakłada wprowadzenie do oferty m.in. rozwiązań ułatwiających zarządzanie wysoce niejednolitymi i rozproszonymi środowiskami informatycznymi.

Koniec cięć w HP

Nie pomylili się również ci, którzy twierdzili, że Leo Apotheker przyjmie odmienną strategię od poprzednika w zakresie rozwoju HP. "Wystarczająco ograniczyliśmy już koszty. Teraz musimy inwestować w prace badawczo-rozwojowe oraz kreatywność i przedsiębiorczość całego zespołu" - podkreśla Leo Apotheker. Zgodnie z zapowiedziami, na finansowanie prac rozwojowych przeznaczane mają być m.in. nadwyżki marż ze sprzedaży. HP przeznacza dziś na działalność badawczo-rozwojową ok. 2,5% przychodów (ponad 3 mld USD). Dyrektor generalny HP nie ukrywa też zamiaru rozwoju oferty oprogramowania w drodze przejęć mniejszych dostawców ściśle wyspecjalizowanych rozwiązań. W obszarze zainteresowań amerykańskiego giganta mają znajdować się m.in. producenci systemów usprawniających zarządzanie środowiskami IT oraz narzędzi analitycznych, a także dostawcy cloud computing.