Komunikacja coraz bardziej IP

  • Krystian Ryłko,

Oferta dla przedsiębiorstw

Coraz częściej w większych firmach w Polsce podczas wdrożeń nie ograniczamy się do samoistnej telefonii IP. Wdrożenie systemu komunikacyjnego w firmie to zadanie wieloplatformowe. System taki musi z jednej strony uwzględniać strukturę funkcjonowania firmy, z drugiej - integrować się z infrastrukturą informatyczną i firmowymi aplikacjami.

Wybranie rozwiązania UC dla firmy wcale nie jest prostym zadaniem. Niesie też ryzyko - ponosząc duże nakłady, oczekuje się niezawodnej funkcjonalności. Musimy tak przemyśleć wdrożenie UC, aby znaleźć odpowiednie pasmo i parametry transmisyjne dla ruchu VoIP, rozplanować przepuszczanie odpowiednich usług na firmowych firewallach pomiędzy oddziałami firmy oraz firmą a internetem.

Organizacja jest w stanie ponosić dotychczasowe koszty opłat za połączenia telefoniczne, tym bardziej że koszty jednostkowe połączeń systematycznie spadają. Do zainteresowania się systemami UC zmusza ją często zmieniający się sposób prowadzenia biznesu i funkcjonowania firm.

Firmowe systemy telekomunikacyjne przekształcają się z usług typowo głosowych w systemy wielousługowe: audio-wideo, konferencyjne, Instant Messaging, pracy grupowej, śledzenia dostępności użytkownika, bram transkodujących w locie między różnymi protokołami i mediami. Wybierając system komunikacyjny IP, coraz częściej kupujemy kompletne środowisko wymiany informacji w firmie, takie jak: Alcatel-Lucent OmniTouch MyTeamwork czy Siemens HiPath OpenOffice.

Na tegorocznej konferencji VoiceCon firma Genesys Telecommunications Labs zaprezentowała wyniki badania przydatności poszczególnych form komunikacji w firmach, które wdrożyły elementy sieci UC.

Firma badawcza Nemeres twierdzi, że dzięki usługom zintegrowanej komunikacji pracownik oszczędza od 10 minut do 1 godz. dziennie (np. otrzymując faksy i pocztę głosową w formie tekstu na jedną skrzynkę e-mail).

Produkty dla domu

Oferta rozwiązań VoIP dla domu jest najbardziej zróżnicowana. Rozwiązania te są stosowane w małych firmach, a także w ramach ciekawostki/eksperymentu w większych przedsiębiorstwach. Część produktów to swoiste "gadżety", np. telefon VoIP zintegrowany w klawiaturze czy myszce komputerowej. Widać wysiłki projektantów w celu maksymalnego uproszczenia procesu instalacji, konfiguracji i użytkowania. Część telefonów wykorzystuje protokół SIP, co pociąga konieczność założenia konta u usługodawcy SIP i odpowiedniego skonfigurowania takiego telefonu. Prostsze w użyciu są telefony z zaimplementowanym Skype'em. Popularność zyskują także softphony instalowane w telefonach komórkowych.

Produkty VoIP dla domu są o tyle ważne, że to właśnie tutaj większość użytkowników wyrabia sobie opinię na temat telefonii IP; często jest ona błędna, co z kolei przekłada się na niechęć do potencjalnych wdrożeń telefonii IP w firmach. Użytkownicy domowi często nie do końca świadomie korzystają z dobrodziejstw VoIP, np. za pośrednictwem operatorów kablowych. Nieoceniony jest natomiast wpływ takich rozwiązań na świadomość użytkowników o technologii VoIP. Oferta tych rozwiązań jest bardzo zróżnicowana także pod względem cenowym. Najtańsze telefony IP można nabyć już za 40 zł.

Brygida Gajewska, kierownik ds. handlowych w Alcatel-Lucent Polska

Brygida Gajewska

Do tej pory odbiorcami korporacyjnych rozwiązań IP i nowej generacji aplikacji komunikacyjnych były przede wszystkim duże firmy. Na taki obraz sytuacji miało wpływ kilka czynników. Duże organizacje korzystają w dużym stopniu z aplikacji biznesowych, posiadają rozbudowane procedury decyzyjne, skomplikowaną strukturę organizacyjną i wiedzę rozproszoną w wielu zasobach. Wszystko to wymaga sprawnej komunikacji. Zarazem mają także bardziej kompetentny personel IT, umiejętności bądź dostęp do korporacyjnej wiedzy jak wprowadzać nowe rozwiązania teleinformatyczne. Coraz częściej jednak małe i średnie przedsiębiorstwa sygnalizują potrzebę wykorzystania podobnych narzędzi, ale dopasowanych do ich potrzeb. Wśród najbardziej aktywnych na tym polu są oczywiście przedsiębiorstwa, w których łączność z otoczeniem i innymi pracownikami ma charakter strategiczny. Firmy, które mają strukturę wielodziałową, generują dużo kontaktów z zagranicą oraz zatrudniają dobrze opłacanych specjalistów często przemieszczających się. Polskie firmy są zainteresowane IP, ale najczęściej w odniesieniu do najnowszych rozwiązań, takich jak zunifikowana komunikacja czy rozwiązania konwergentne, zachowują pewien dystans. Ich wiedza na ten temat jest coraz bogatsza, ale do ostatecznej decyzji zakupowej zwykle przekonuje ich dopiero możliwość bezpośredniego przetestowania takich aplikacji lub przykład innych klientów, którzy takie rozwiązania wprowadzili z powodzeniem u siebie.

Bardzo ważny jest element bezpieczeństwa tego typu rozwiązań. Jednym z głównych zadań w tym zakresie realizowanych przez producentów rozwiązań sieciowych jest ujednolicenie poziomu zabezpieczeń niezależnie od rodzaju stosowanych przez pracowników terminali i wykorzystywanych sieci. Oczywiście wciąż potencjalnie słabszym ogniwem pozostają pracownicy mobilni korzystający z dostępu do sieci spoza firmy. Sytuacja ta jednak szybko się zmienia. Alcatel-Lucent swoim wielowarstwowym modelem zabezpieczeń CrystalSec obejmuje również terminale sieci bezprzewodowej. Z kolei takie rozwiązania, jak Laptop Non-Stop Guardian, wymuszając połączenia po VPN po każdym dostępnym medium transmisyjnym oraz stosując mechanizmy automatycznego pobierania i aplikowania uaktualnień systemowych, zacierają różnice w poziomie bezpieczeństwa między użytkownikami komputerów stacjonarnych i laptopów.