Komunikacja IP bez granic

  • Dariusz Niedzielewski,

VoIP i Unified Communications

Chęć wykorzystywania sieci IP do realizacji rozmów głosowych (Voice over IP) była i wciąż pozostaje jednym z głównych powodów podejmowania modernizacji infrastruktury wielu firm. Przedsiębiorcy, zachęceni niskimi kosztami połączeń i bogatym wachlarzem usług dodanych (telekonferencje, wideokonferencje, komunikatory IM, funkcje prezentacji, integracja kontaktów z aplikacjami biurowymi itp.), decydują się bądź na wymianę sprzętu (centrale, routery, telefony), bądź na zastosowanie tanich bram VoIP i odpowiedniego oprogramowania. Na kompleksowe rozwiązania (typu Unified Communications) najchętniej patrzą korporacje, dysponujące zarówno zapleczem finansowym, jak i ludzkim (specjaliści IT).

Liczba użytkowników VoIP/przychody z rynku VoIP w latach 2006 – 2012

Wdrożenie usług IP w firmie nie musi domyślnie wiązać się z dużymi kosztami. Alternatywą mogą być ogólnodostępne aplikacje spełniające funkcje centrali PBX (Asterisk, sipX, OpenPBX, PBX4Linux, Yate, FreeSwitch). Najpopularniejszy z nich, Asterisk, może funkcjonować jako pojedynczy system PBX, a także pełnić funkcję bramy między "starym" światem telefonii z komutacją kanałów a światem IP. Oferuje usługi, takie jak: poczta głosowa, konferencje, kierowanie ruchem przychodzącym. Asterisk jest darmowy, ale w związku z tym trzeba mieć świadomość, że w razie zaistnienia problemów (przy instalacji bądź eksploatacji) nie będziemy mogli zwrócić się o bezpłatną pomoc do producenta. Do instalacji aplikacji potrzebne są: serwer wyposażony w kartę sieciową WAN, obsługującą Asteriska, bramki (adaptery) do obsługi aparatów analogowych lub telefony kompatybilne z Asteriskiem.

Na VoIP-owym rynku biznesowym coraz ważniejszą rolę chce odgrywać producent popularnego komunikatora internetowego - spółka Skype. W marcu br. firma opublikowała wersję beta nowego oprogramowania: "Skype for SIP for Business". Pozwala ono na podłączenie Skype'a bezpośrednio do centrali telefonicznych opierających się na protokole SIP. Obecnie, jak deklaruje spółka, ok. 35% użytkowników wykorzystuje komunikator Skype do celów biznesowych. Firma chce jednak zwiększyć ten odsetek, szczególnie na rynku korporacyjnym (enterprise).

Według danych Dell’Oro Group, dużym powodzeniem będą cieszyły się biurkowe telefony IP. W latach 2007 - 2012 ich sprzedaż ma wzrastać w tempie 25% rocznie, a przychody na tym rynku zwiększą się dwukrotnie, osiągając 6 mld USD. W tym czasie globalny poziom penetracji linii IP wzrośnie ze średniej wynoszącej 20% do 50%.

Firmy, które mają w planach długofalowe inwestycje we własną infrastrukturę telekomunikacyjną, zamiast stopniowej modernizacji, powinny zainteresować się systemami ujednoliconej komunikacji (Unified Communications - UC). Oferują one znacznie większe możliwości niż aplikacje internetowe czy nawet zaawansowane telefony stacjonarne IP. Pełna platforma Unified Communications oznacza integrację poczty głosowej, e-maila, faksu, telefonu stacjonarnego i komórkowego (jeden numer, jeden aparat), obsługę telekonferencji i wideokonferencji.

Rynek wideokonferencji będzie coraz większy

Prognozy IDC dotyczące systemów ujednoliconej komunikacji jednoznacznie wskazują na szansę, jaką stwarzają takie rozwiązanie, szczególnie na rynkach rozwijających się. Według najnowszych danych IDC, rynek UC w samej tylko Europie był wart 2,8 mld USD. Do 2013 r. liczba ta ma wzrosnąć do 13,5 mld USD, ze średnią dynamiką zmian na poziomie 39% rocznie.

Analitycy podkreślają, że inwestycja w Unified Communications może się szybko zwrócić, zwłaszcza w dobie recesji gospodarczej. Przykładem są tu wyjazdy służbowe, których liczbę można zminimalizować, dzięki wykorzystaniu systemów przesyłania dźwięku i obrazu oraz aplikacjom pracy grupowej, będących częścią Unified Communications. Innym szybkim efektem oszczędnościowym (a zarazem ekologicznym) stosowania ujednoliconej komunikacji jest ograniczanie ilości papieru zużywanego do korespondencji służbowej.