Jak z dyrektora ds. IT stać się prezesem zarządu?

  • Computerworld Online,

Aspiracje do gabinetu prezesa

Kirby Slunaker, prezes Metrolist, przewiduje, że coraz więcej dyrektorów ds. IT będzie mianowanych na stanowiska prezesów, co być może jest spowodowane tym, że spośród wszystkich dyrektorów i kierowników to właśnie dyrektorzy ds. IT mają styczność ze wszystkimi obszarami biznesu. Wielu dyrektorów ds. IT aspiruje do roli prezesa. W pewnej ankiecie branżowej wykazano, że 42% dyrektorów ds. IT na całym świecie twierdzi, że ma umiejętności niezbędne na tym stanowisku. Ale tylko 4% obecnych prezesów największych firm świata to byli dyrektorzy ds. IT.

Boushy jest natomiast zawiedziony tym, że w ostatnich dziesięciu latach nadal większość dyrektorów ds. IT nie otrzymała szansy na objęcie stanowiska prezesa. – Być może dlatego, że wielu liderów IT nadal prezentuje zbyt taktyczne, a nie strategiczne podejście do biznesu i nie wykazuje gotowości do ryzyka – mówi. – Bardzo ważne bycie zawsze przygotowanym na to, co może nam się przytrafić, nawet jeśli nie posiadamy wcześniejszego doświadczenia – dodaje.

Zobacz również:

Horner mówi, że dyrektorzy ds. IT z potencjałem awansu na stanowisko prezesa stanowią tylko „niewielki odsetek”.

Żali się, że niektórzy dyrektorzy ds. IT sami wyrządzają sobie i swoim specjalistom IT krzywdę, tolerując fakt, że ich pracownicy w dyskusjach z kolegami spoza IT zbytnio skupiają się na przytłaczających technologiach. – Zachowują się jak jacyś technologiczni maniacy, a powinni jak wspierający biznes profesjonaliści, którzy znają się na technologii – dodaje.

Teraz już tego nie toleruje. – Zatrzymuję ludzi w połowie zdania i mówię im, że naprawdę nie muszę wiedzieć więcej.

Jeżeli Horner zatrudni dyrektora ds. IT – a na razie nie widzi takiej potrzeby – będzie to ktoś nowego formatu. Chciałby kogoś, kto potrafi zauważyć wschodzące technologie i szkolić specjalistów z tego zakresu, aby Mastech miał w pełni zaspokojone potrzeby, jeśli chodzi o zasoby ludzkie. Albo takiego dyrektora ds. IT, który doradzi mu w kwestii opłacalnych inwestycji i przejęć. – Nie zajmowałby się ani PeopleSoft ani naszym zleconym na zewnętrznym systemem mailingowym. Pomagałby mi w generowaniu wzrostu naszej firmy – dodaje.

Kevin Horner, prezes Mastech i były dyrektor ds. IT w Alcoa, radzi dyrektorom ds. IT, których aspiracje sięgają najwyższych stanowisk.

  • Zadbaj o to, aby mieć więcej czasu na skupienie się na strategii i obsłudze klientów, delegując tyle swoich codziennych zadań operacyjnych, jak to jest możliwe i kształtując potencjalnych następców na Twoim stanowisku jako dyrektora ds. IT.
  • Rozwijaj sieć znajomości na szczeblu kierowniczym i mentorów wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy, abyś mógł nauczyć się niektórych niuansów pełnienia funkcji prezesa lub dyrektora innego obszaru niż IT. Zgłaszaj się dobrowolnie do kierowania procesami integracji wynikającymi z dużych przejść lub doradzaj nieodpłatnie klientom zewnętrznym.
  • Stwórz wykres organizacji, który pomoże Ci budować relacje z kluczowymi klientami wewnętrznymi. Następnie, pomóż im w rozwiązaniu problemów ich zewnętrznych klientów.
  • Niech strategia IT stanie się Twoim osobistym celem. Nigdy nie deleguj tego zadania. Poświęć uwolniony czas na doskonalenie, a następnie sprzedanie tej strategii.