Jak wygrać przetarg PHARE

  • Sławomir Kosieliński,

Według UZP oferent w przetargu dwustopniowym musi już za pierwszym razem przedstawić swoje rozwiązanie, słowem odsłonić przed zamawiającym know-how.

Tutaj tak nie jest. Dopiero w drugim etapie firmy opracowują koncepcję np. budowy systemu informatycznego. Ba! Nie mogą też wchodzić z sobą w żadne układy, bo jeśli zwycięzca zatrudni na podwykonawcę konkurenta z postępowania przetargowego, straci kontrakt.

... Czyli, gdyby system IACS był w całości tworzony za pieniądze unijne, Hewlett-Packard nie mógłby zatrudnić ComputerLandu i Compaqa.

Zgadza się.

W jaki sposób wybiera się kontrahenta z tej krótkiej listy firm zakwalifikowanych do drugiego etapu?

Najpierw komisja przetargowa ocenia wartość merytoryczną oferty. Koperty z ofertą cenową są wciąż zaklejone. Cenę usługi poznajemy tylko dla najwyżej ocenionych merytorycznie ofert. Może się więc zdarzyć, że nie zaakceptujemy najniższej oferty na usługi. Inaczej jest przy zakupach sprzętu - tutaj decyduje wyłącznie cena.

Jeśli dobrze rozumiem, najlepiej byłoby, gdyby firmy przedstawiały oferty cenowe poniżej przyjętej, szacunkowej wartości zamówienia. Jeśli tak jest, okazuje się paradoksalnie, że nie potrafiliśmy zagospodarować środków przewidzianych w memorandum finansowym.

Zdajemy sobie z tego sprawę. Tyle że my wolimy mówić o oszczędnościach. Potem może się jednak okazać, że poczynione oszczędności z dobrze prowadzonego postępowania przetargowego obracają się przeciwko nam. Regularnie opinia publiczna zarzuca, iż nie wykorzystano iluś tam milionów euro. Tylko nigdy nie pokuszono się o wyliczenie, ile jest w tym rzeczywistego marnotrawstwa i nieudaczności, a ile oszczędności z tytułu wybrania dobrej oferty merytorycznej i cenowej.

Kto kontroluje działalność JFK?

Raportujemy do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, ten zaś przekazuje dokumenty do przedstawicielstwa UE w Warszawie. Drogę tę pokonuje też specyfikacja przetargowa. Opóźnienia w postępowaniach przetargowych występują albo z tego powodu, że beneficjent nie zdążył na czas przygotować specyfikacji, albo że unijni urzędnicy zbyt długo zapoznają się z dokumentacją, co się niestety też zdarza.

Czy po stronie Przedstawicielstwa UE w Warszawie są eksperci od informatyki?

Tak. Jak już ustaliliśmy, zaplanowano w memorandach duże przetargi teleinformatyczne. Toteż przedstawicielstwo wynajęło ekspertów, którzy również analizują oferty od strony merytorycznej.

Komisja Europejska kładzie nacisk na e-procurement. Kiedy należy się spodziewać, że zamówienia PHARE trafią na platformy handlu elektronicznego?

Oj, to jeszcze długo potrwa. I to nie z naszej winy. Przedstawicielstwo wymaga wyłącznie dokumentacji papierowej. Musimy ją przechowywać przez 5 lat od czasu zamknięcia projektu, tj. wykonania przewidywanych w nim działań i dokonania ostatnich płatności. Jak w tej sytuacji mówić o elektronicznych przetargach?

<a name="sub1"></a>Kontrakty na dostawę sprzętu informatycznego zawarte w wyniku procedur przetargowych realizowanych przez Jednostki Finansująco-Kontraktującej z budżetów programu PHARE 1998 i 1999 r.

Kontrakty na dostawę usług informatycznych zawarte w wyniku procedur przetargowych realizowanych przez Jednostki Finansująco-Kontraktującej z budżetów programu PHARE 1998 i 1999