Jak rozpoznać problemy sieciowe
- Kamil Folga,
- 10.05.2013
W pracy administratora sieci można spotkać się z sytuacjami, które wymagają głębszej analizy. Bardzo często w celu rozwiązania skomplikowanych problemów, wystarczy przejrzeć dzienniki zdarzeń urządzeń, przeanalizować zachowania w systemie zarządzania przełącznika lub routera. Zdarzają się także problemy, których rozwiązanie wymaga analizy w warstwie protokołów sieciowych.
Administratorzy dość często spotykają się z problemami, przy których przeprowadzenie prostej analizy nie przynosi zamierzonego skutku w postaci rozwiązania kłopotliwej sytuacji. Do stosunkowo łatwych w analizie i naprawie uszkodzeń należą zazwyczaj awarie typowo fizyczne. Czasami jest to uszkodzony lub niepoprawnie podłączony kabel, zepsuty zasilacz lub port, czasami winę ponosi awaria całego urządzenia sieciowego. Dość często można spotkać się ze zresetowanymi do domyślnych ustawień urządzeniami, konfiguracjami nieświadomie zmienionymi przez użytkowników, prostymi błędami w ustawieniach itp.
Analiza i rozwiązanie podobnych problemów nie stanowi dla doświadczonego administratora większych problemów. Zdarzają się jednak sytuacje, których rozwiązanie wymaga analizy w warstwie protokołów sieciowych. Wtedy konieczne jest zbadanie informacji przesyłanych w sieci komputerowej i analiza protokołów sieciowych. Analizę protokołów sieciowych można wykonać z wykorzystaniem systemu określanego mianem analizatora protokołów.
Analizator - sprzętowy czy programowy?
WireShark – ekran powitalny aplikacji