Jak drukować taniej, mobilnie i z chmury?
- 22.10.2012, godz. 08:45
Jeśli chodzi o koszty utrzymania drukarek i MFP, to cena sprzętu ma w nich tylko 5-15% udziału. Dlatego też - z ekonomicznego punktu widzenia - przy wyborze modelu ważna jest analiza kosztów druku, a także wiedza, jak można je ograniczyć. Po określeniu funkcjonalnych wymagań dotyczących sprzętu, warto więc sprawdzić ceny materiałów eksploatacyjnych i ich wydajności oraz ewentualnie dostępność tzw. materiałów alternatywnych, które najczęściej, choć nie zawsze, pozwalają na uzyskanie oszczędności.
Po zdefiniowaniu wymagań z reguły okazuje się, że spełnia je przynajmniej kilkanaście urządzeń dostępnych na rynku. Pojawia się więc najważniejszy problem: które wybrać? Choć renoma i zaufanie do producenta może być dobrym argumentem, to często większą rolę odgrywają elementy ekonomiczne.
W szczególności warto zwrócić uwagę na dostępność tonerów lub tuszów o dużej wydajności, które często umożliwiają obniżenie kosztów eksploatacji nawet o 50%. Nie każdy producent i nie do każdego modelu sprzętu ma taką ofertę.
Ekonomia druku
Analiza kosztów eksploatacji jest trudna i pracochłonna, biorąc pod uwagę liczbę dostępnych na rynku modeli drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych różnych producentów i różnych wersji materiałów eksploatacyjnych (tonery lub tusze o standardowej lub wysokiej wydajności, zestawy promocyjne itp.), a dodatkowo ofertę materiałów alternatywnych (zamienników) wielu niezależnych producentów. Pomocne w niej mogą być testy i analizy, a także kalkulatory kosztów eksploatacji sprzętu. Zależnie od polityki producenta oraz przeznaczenia modelu urządzenia do zastosowań domowych, w małych lub dużych firmach - koszty eksploatacji w przeliczeniu na stronę mogą różnić się nawet kilkukrotnie.
Z kolei amerykański PC World udostępnił na swojej stronie kalkulator kosztów utrzymania sprzętu - Printer Cost Calculator (www.pcworld.com/article/254899-2). Choć prezentowane tam analizy nie dotyczą rynku polskiego, to z samego kalkulatora można łatwo skorzystać, bo zakłada on samodzielne wprowadzenie przez użytkownika danych dotyczących: cen sprzętu, materiałów eksploatacyjnych oraz przewidywanej, średniej miesięcznej liczby wydruków różnej kategorii (dokumenty tekstowe, dokumenty z kolorową grafiką, fotografie).
Po wprowadzeniu danych kalkulator oblicza średni koszt utrzymania sprzętu
w okresie od 1 do 3 lat. W efekcie użytkownik może ocenić: zakup jakiego modelu sprzętu jest w jego przypadku najbardziej ekonomicznie uzasadniony, przy uwzględnieniu nie tylko początkowej ceny (niekoniecznie najniższej), ale również późniejszych zakupów materiałów eksploatacyjnych zarówno oryginalnych, jak i zamienników.