Intel: przyspieszenie
- Antoni Bielewicz,
- 05.06.2007
Wart ponad 260 mld USD rynek półprzewodników urósł w 2006 r. o 10,2%. Według różnych raportów w pierwszej połowie ub.r. komputery wyposażone w procesory Intela stanowiły 75% wszystkich sprzedanych w tym czasie na świecie maszyn.
Wart ponad 260 mld USD rynek półprzewodników urósł w 2006 r. o 10,2%. Według różnych raportów w pierwszej połowie ub.r. komputery wyposażone w procesory Intela stanowiły 75% wszystkich sprzedanych w tym czasie na świecie maszyn.
- tyle według Mercury Research wynosi udział Intela w rynku procesorów.
Intensywne dwanaście miesięcy
Tomasz Klekowski, dyrektor Intela w regionie Europy środkowo-wschodniej
Drugie wyzwanie miało charakter rynkowy. Rynek komputerów osobistych dojrzewa i nie zapewnia już stałego, dwucyfrowego wzrostu przychodów. To sytuacja dla wielu firm z sektora high-tech zupełnie nowa i zmuszająca do poważnej reorganizacji procesów wewnętrznych, a także zmian w strategii. W związku ze spadającymi przychodami prototypy nowych procesorów Intela muszą trafiać na rynek coraz szybciej, aby szybciej zaczęły się zwracać koszty związane z opracowaniem produktu. Trochę inaczej wygląda sytuacja na rynku notebooków, gdzie od lat obserwujemy dwucyfrowy wzrost. Świadomy tego Intel od momentu premiery technologii Centrino w 2003 r. cały czas unowocześnia tę platformę, aby utrzymywać mocną pozycję na rynku.
Intel nie zamierza bowiem oddać palmy pierwszeństwa na rynku notebooków, który zaczyna stanowić więcej niż połowę rynku komputerów osobistych. Zwłaszcza że w związku z upowszechnieniem komputerów przenośnych pojawiają się zupełnie nowe perspektywy. Coraz więcej użytkowników notebooków używa ich jako stacje dla programów graficznych i gier. Pojawia się zatem szansa na stworzenie nowej, zróżnicowanej oferty dla użytkowników komputerów przenośnych - od prostych maszyn po komputery wyposażone w wydajne, a jednocześnie zachowujące wszelkie zalety mobilności procesory.
Architektura i technologia
W zeszłym roku Intel zaprezentował strategiczną mapę drogową produktów na następne cztery lata nazywając ją "tick-toc" (tik-tak). Co dwa lata wprowadzana ma być nowa architektura, a w latach pomiędzy nowy proces technologiczny. I tak w 2006 r. miała miejsce premiera architektury Intel Core, za kilka miesięcy zaś rozpocznie się sprzedaż procesorów 45nm w procesie produkcji. Rok 2008 to kolejna architektura - Nehalem, a 2009 r. - 32nm...
Paul Otellini, prezes Intela
Rok premier
Pierwsze efekty nowej strategii Paula Otelliniego rynek ujrzał w ub.r. - roku premier. W styczniu 2006 r. na rynku pojawiły się komputery i notebooki Apple z procesorami Intel Core Duo, a także pierwsze komputery przenośne z dwurdzeniowym procesorem (technologia Intel Centrino Duo). W lipcu na rynek trafiły procesory Intel Core 2 Duo do notebooków i desktopów oraz serwerowy układ Intel Xeon. Z kolei we wrześniu odbyła się premiera nowej platformy dla biznesowych komputerów stacjonarnych - Intel VPro.