Integracja z interakcją

  • Tomasz Marcinek,

Do integracji własnych systemów z systemami klientów Grupa Kaczmarski wykorzystuje technologie usług sieciowych Java i .Net.

Do integracji własnych systemów z systemami klientów Grupa Kaczmarski wykorzystuje technologie usług sieciowych Java i .Net.

Poszukując uniwersalnego i skalowalnego mechanizmu wymiany danych z dużą liczbą partnerów biznesowych, wrocławska Grupa Kaczmarski zdecydowała się wykorzystać usługi sieciowe (Web Services). Informatycy Grupy Kaczmarski wykorzystują równolegle dwie różne implementacje tej technologii - Linux/Tomcat/MySQL oraz Windows/.Net/SQL Server. Każda z nich leży u podstaw dwóch systemów, w ramach których cztery firmy Grupy Kaczmarski: Kaczmarski Inkaso, Marketing Union, Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej oraz Kancelaria Prawna "Lexus" wymieniają duże ilości danych z dziesiątkami, a w niektórych przypadkach nawet z setkami partnerów zewnętrznych.

Fundamentalna decyzja

Mariusz Kieslich, kierownik działu IT

Gdy cztery lata temu Mariusz Kieslich przygotowywał się do budowy systemu informatycznego dla obecnej Krajowej Giełdy Wierzytelności, technologia Web Services była znana głównie pasjonatom, a jej implementacje miały charakter próbek technologicznych. Mimo to została wybrana na fundament przyszłego rozwiązania i dziś bezproblemowo funkcjonuje w środowiskach produkcyjnych.

"Wiedzieliśmy, że system musi być interaktywny, skalowalny i łatwy w utrzymaniu pomimo współpracy z dużą liczbą różnych systemów finansowych działających u klientów. Technologia WWW jest uniwersalna, jednak z interaktywnością jest już znacznie gorzej - dostępne są raptem dwie komendy do manipulacji danymi: HTTP GET i HTTP PUT. W perspektywie oznaczało to, że wszystkie bardziej zaawansowane interakcje, walidacje, potwierdzenia itd. trzeba by zakodować ręcznie, a później modyfikować je i serwisować, zarówno po stronie serwera, jak i klientów. A tego właśnie chcieliśmy uniknąć" - przekonuje Mariusz Kieslich, kierownik działu IT w Grupie Kaczmarski we Wrocławiu.

Za technologią usług sieciowych przemawiał także fakt, że do komunikacji jest wykorzystywany elastyczny - dzięki zastosowaniu XML - protokół SOAP. "W poprzednim miejscu pracy zajmowałem się pomiarami w szeroko pojętej elektronice i automatyce. Jeszcze kilka lat temu niemal każde urządzenie pomiarowe wykorzystywało własny, niekompatybilny z innymi protokół wymiany danych, co utrudniało pracę. Za wszelką cenę chciałem uniknąć podobnej sytuacji przy budowie systemu DEBT, a SOAP, jako protokół niosący zarówno dane, jak i ich definicje, doskonale spełniał ten warunek" - wspomina Mariusz Kieslich.

Argumentem na rzecz Web Services były plany uruchomienia z biegiem czasu kolejnych usług i chęć udostępniania ich klientom bez konieczności wykonywania dodatkowych prac programistycznych. Potrzebę tę wydawały się wprost idealnie zaspokajać, będąca częścią Web Services, technologia publikacji informacji o usługach UDDI oraz towarzysząca jej technologia udostępniania usług - WSDL. I choć przyjęto zasadę, że każda nowa usługa będzie uruchamiana na oddzielnym serwerze WSDL (aby utrzymać kompatybilność wsteczną po stronie klientów), nadal istnieje możliwość ich centralizacji, co z czasem zapewne nastąpi.

Z platformy na platformę

Architektura integracyjna Grupy Kaczmarski

Prace koncepcyjne nad pierwszym systemem informatycznym wspomagającym obrót wierzytelnościami rozpoczęły się w 2000 r., a uruchomienie nastąpiło wiosną 2001 r. System DEBT został zbudowany jako aplikacja składająca się z serwletów Java uruchamianych w środowisku serwera aplikacji Tomcat współpracującego z serwerem WWW Apache i bazą danych MySQL na platformie Red Hat Linux. Za umieszczanie komunikatów SOAP w strumieniu danych HTTP odpowiada stosowany często w takich środowiskach komponent Glue.

Wiosną 2002 r. Grupa Kaczmarski rozszerzyła działalność, tworząc Biuro Informacji Gospodarczej (zbieranie, przechowywanie i udostępnianie informacji o długach i dłużnikach). System dla stworzonej w tym celu wydzielonej firmy został początkowo stworzony na podstawie doświadczeń wyniesionych z eksploatacji systemu DEBT. W tym czasie latem 2002 r. realnych kształtów zaczęła nabierać Ustawa o Biurach Informacji Gospodarczej szczegółowo regulująca zasady prowadzenia rejestrów długów. Weszła ona w życie w marcu 2003 r.

"W treści ustawy odnaleźliśmy wiele naszych pomysłów, jednak jej autorzy w wielu kwestiach poszli znacznie dalej, narzucając określony tok myślenia o bezpieczeństwie, niezawodności i skalowalności. Musieliśmy więc na nowo przemyśleć architekturę, a w konsekwencji także technologię" - mówi Łukasz Wrona, kierownik sekcji administracji i serwisu działu IT w Grupie Kaczmarski we Wrocławiu.

Wybór padł na technologię Microsoftu. "To nie była łatwa decyzja - w końcu mieliśmy już doświadczenie i konkretne, działające rozwiązania. O wyborze Microsoftu przesądziły możliwości, jakie oferowała baza danych SQL Server, oraz możliwość szybkiego tworzenia aplikacji w technologii Web Services przy użyciu Visual Studio .Net. Zachęciła nas także perspektywa wygodnego budowania usług sieciowych za pomocą mechanizmów serwera Windows Server 2003, którego wersją beta wtedy dysponowaliśmy" - mówi Łukasz Wrona.

Integracja w tle

Łukasz Wrona, kierownik sekcji administracji i serwisu działu IT

Klientami Grupy Kaczmarski są zarówno duże firmy, jak i niewielkie, kilkuosobowe przedsiębiorstwa. Dzięki uniwersalności i skalowalności usług sieciowych za pośrednictwem tych samych mechanizmów są obsługiwane wszystkie podmioty, co pozwala nie rozpraszać sił i środków na utrzymywanie dwóch oddzielnych kanałów dystrybucji informacji. Potrzebną do tego celu skalowalność architektury po stronie Grupy Kaczmarski zapewnia farma serwerów współdzielących obciążenie.

Współpraca z firmami zewnętrznymi za pośrednictwem usług sieciowych nie wymaga wielkiego wysiłku żadnej ze stron. "Okazuje się, że są już w Polsce firmy, które wręcz preferują wymianę danych poprzez Web Services. Część, np. niektóre instytucje finansowe, wykorzystuje usługi sieciowe tylko do pobierania danych z naszych systemów. Tam, gdzie zachodzi taka potrzeba, wykorzystujemy translację do plików tekstowych" - podkreśla Mariusz Kieslich.

Mimo to informatycy Grupy Kaczmarski postarali się, aby technologia, która ich firmie przynosi wymierne korzyści, nie stała się barierą dla klientów, którzy z różnych względów nie chcą bądź nie mogą jej wykorzystywać bezpośrednio. Zamiast zmuszać klientów do akceptowania określonych formatów czy schematów komunikacji, opracowali biblioteki DLL rozszerzające funkcjonalność popularnych systemów finansowo-księgowych. "Wielu użytkowników usług firmy nawet nie zdaje sobie sprawy, że łączy się z systemami Grupy Kaczmarski ani tym bardziej że wykorzystuje technologię Web Services" - mówi Mariusz Kieslich.

Z punktu widzenia klienta usługi Grupy Kaczmarski działają "w tle". Przykładowo, aby sprawdzić wiarygodność nowego kontrahenta, wystarczy zaznaczyć jego nazwę w kartotece. By zaś zgłosić zaleganie kontrahentów z płatnościami, wystarczy zaznaczyć wystawione, ale nie zapłacone faktury. System automatycznie prześle do Grupy Kaczmarski dane kontrahenta, kwotę i termin długu.

Długi SMS

Z biznesowego punktu widzenia w interesie firmy jest, aby z raz zbudowanej instalacji korzystało jak najwięcej klientów. Grupa Kaczmarski nawiązała więc współpracę z firmą ADV, specjalizującą się w usługach SMS Premium. Już wkrótce informacje o długach i dłużnikach będzie można uzyskać, wysyłając pod określony numer telefonu wiadomość SMS zawierającą numer NIP firmy, której wiarygodność kredytową chce się zbadać. Usługa będzie realizowana w zasadzie natychmiast, a wysokość opłat, wg wstępnych założeń, będzie mieścić się w 2 zł za jedno sprawdzenie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com