IT jako usługa dla małej i średniej firmy

  • Wiesław Pawłowicz,

Pkt.pl startuje z usługami

Firma pkt.pl (Polskie Książki Telefoniczne), właściciel internetowej wyszukiwarki firm oraz wydawca książek telefonicznych, wprowadziła ostatnio do oferty usługę Web Pakiety adresowaną do segmentu małych i średnich przedsiębiorstw. Obejmuje ona: opracowanie tekstów, rejestrację domeny, hosting serwera webowego, do 50 kont e-mail oraz usługę uruchomienia i zarządzania stroną WWW. Usługa jest dostępna w formie rocznego abonamentu, a jej użytkownicy uzyskują też doradztwo specjalistów pkt.pl w zakresie zawartości i pozycjonowania witryny w internecie, a także miesięczne raporty dotyczące wyników oglądalności ich strony.

5 użytecznych usług i pakietów

dla użytkowników z sektora małego biznesu, niewymagających ponoszenia dużych nakładów finansowych i sprawdzonych w działaniu.

Google Apps for Business

Jeżeli firma ma mniej niż 50 pracowników, to Google Apps for Business może być tanią alternatywą pakietu podstawowych aplikacji dla małego biznesu. Usługa oferuje bezpłatną pocztę elektroniczną pod nazwą domeny zarejestrowanej przez firmę, a także system podstawowych aplikacji biurowych Google Docs oraz Google Calendar. W użytkowaniu system pocztowy wygląda podobnie jak usługa Gmail, z tym wyjątkiem, że używany jest własny adres pocztowy - z nazwą domeny organizacji, a nie Gmail. Książka adresowa poczty jest automatycznie udostępniana wszystkim użytkownikom. Poczta jest hostowana na komputerach Google, więc można zrezygnować z własnego serwera pocztowego. W efekcie odpada konieczność jego konfigurowania i utrzymywania.

Bezpłatna wersja ma kilka ograniczeń. Pierwsze, to liczba użytkowników musi być mniejsza niż 50, a każdy z nich może wysłać nie więcej niż 500 wiadomości dziennie. Nie można także wysłać załączników większych niż 25 MB. Przy większej, nieograniczonej liczbie użytkowników, trzeba kupić usługę Premier Edition, która kosztuje 50 USD rocznie.

Dropbox

Dropbox to narzędzie do synchronizacji i składowania danych, wykorzystujące model "chmury" do zdalnego przechowywania plików. Po zainstalowaniu oprogramowania na dysku pojawia się nowy folder o nazwie Dropbox. Wszystko, co jest zapisywane w nim, natychmiast jest transmitowane do zewnętrznego systemu pamięci masowej w sposób niewidoczny dla użytkownika.

Oprogramowanie można zainstalować na innym komputerze i używając tych samych parametrów logowania, odtworzyć zdalny folder Dropbox. Dostępny jest także interfejs przeglądarkowy, pozwalający na odczyt zapisanych plików.

Dropbox oferuje 2 GB pamięci na użytkownika, a zwiększenie tej pojemności do 50 GB kosztuje ok. 10 USD miesięcznie.

Microsoft Security Essentials

Większość bezpłatnych programów antywirusowych, takich jak AVG, jest dostępna tylko dla użytkowników domowych. Od niedawna Microsoft udostępnia bezpłatnie swoje oprogramowanie Security Essentials również dla użytkowników z sektora małego biznesu. Umowa licencyjna ogranicza jednak jego użycie tylko do 10 stanowisk. Security Essentials jest nastawione na wykrywanie wirusów. Należy też zdawać sobie sprawę, że oprogramowanie jest stosunkowo powolne w skanowaniu komputera w porównaniu z konkurencyjnymi produktami.

Linux

Trudno namawiać do przejścia na Linux w komputerach PC. Z ekonomicznego punktu widzenia, rzadko ma to sens w małym biznesie, biorąc pod uwagę fakt, że Windows kupuje się zazwyczaj wraz z nowym komputerem. System ten można natomiast rekomendować, jako platformę dla serwerów plików. Taki zabieg pozwoli uniknąć wysokich kosztów związanych z licencjonowaniem Windows Server. Może to być na przykład Ubuntu, najpopularniejsza dystrybucja Linuksa, która oferuje system Samba - serwer plików i drukarek współpracujący z Windows. Umożliwia on wzajemne korzystanie ze swoich zasobów - plików i drukarek - komputerom z systemem operacyjnym Unix, Linux i Windows.

Pakiet biurowy Go-OO

Od lat powszechnie znany jest bezpłatny pakiet biurowy open source OpenOffice.org. Z wydania na wydanie jest on coraz lepszy i stał się godny polecenia do realizacji lżejszych zadań biurowych. Może być bardzo użyteczny dla użytkowników, którzy chcą przejść na nowsze wersje Office i gubią się w nowym, wstążkowym interfejsie użytkownika w najnowszych wydaniach tego pakietu. Mając jednak na uwadze zamieszanie związane z przejęciem Suna (właściciela OpenOffice.org) przez Oracle oraz fakt, że projekt LibreOffice nadal jest na etapie testów beta, w tym momencie z czystym sumieniem można zarekomendować istniejącą wersję Go-OO (go-oo.org), jako najlepszy bezpłatny pakiet biurowy. Jego zaletą jest obsługa nowych formatów Microsoftu opartych na XML (takich jak DOCX, XLSX i PPTX), które są domyślne w najnowszych wydaniach Microsoft Office.

Józef Muszyński