IP w kablu, powietrzu i biznesie
- Dariusz Niedzielewski,
- 18.11.2013
Wciąż nie do końca wykorzystuje się zaawansowane możliwości promocji własnych rozwiązań w sieci. Piętą achillesową są także mało funkcjonalne strony internetowe, wypełnione nieaktualnymi bądź całkowicie nieprzydatnymi treściami. Te czynniki zniechęcają potencjalnych klientów do wyboru konkretnego produktu. Specjaliści przestrzegają jednak przed popadnięciem w drugą skrajność – witryna nie powinna epatować mnogością treści i produktów. Trudności w odszukaniu konkretnej oferty, nieintuicyjna nawigacja czy zbyt duża liczba graficznych dodatków mogą skutecznie odstraszyć klientów.
IPv6 wciąż na początku
Od kilku lat instytucje nadzorujące działanie internetu podnosiły alarm o rychłym nadejściu końca ery protokołu IPv4. Przypomnijmy, że w protokole IPv4 wykorzystywane są 32-bitowe adresy, co daje w sumie liczbę 4,3 mld. Wraz z szybkim wzrostem liczby urządzeń podłączanych do internetu, stało się jasne, że pula adresów z czasem się wyczerpie. Już w 2012 roku przestrzegano, że bieżący rok może oznaczać definitywny koniec możliwość przydzielania nowych adresów IPv4.
Następcą starego protokołu jest IPv6, wykorzystujący adresowanie 128-bitowe, pozwalający uzyskać ok. 340 sekstylionów adresów. IPv6 ma ponadto wiele innych zalet (większa spójność infrastruktury sieciowej, uproszczenie zasad adresowania, lepsza odporność na błędy), co nie oznacza jednak, że proces migracji z protokołu IPv4 do IPv6 przebiega w szybkim tempie.
Jakie korzyści daje firmie obecność i reklama w internecie?
Biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu sprzedaży urządzeń korzystających z sieci (smartfony, tablety, kamerki internetowe itp.), tak powolne dostosowywanie infrastruktury może nieco dziwić. Proces migracji do protokołu IPv6 najszybciej odnotowywany jest w dużych ośrodkach akademickich, naukowych oraz u operatorów i dostawców usług internetowych.
Zmiana protokołu pociąga za sobą również konieczność dostosowania stron internetowych do obsługi IPv6. Jak zauważają specjaliści Internet Society, tylko 12% witryn sklasyfikowanych w zestawieniu Alexa Top 1000 (lista stron generujących największych ruch sieciowy) jest dostępnych przez IPv6.
W Polsce modernizacja infrastruktury sieciowej do obsługi nowego protokołu jest ledwie zauważalna. Nieliczne badania wskazują, że jedynie 0,05% całego ruchu sieciowego w naszym kraju to ruch IPv6. Eksperci uspokajają jednak, że Polska jest krajem dostatecznie rozwiniętym technologicznie, by wdrażać IPv6. Przeszkodami na tej drodze są kwestie finansowe i legislacyjne.
W lipcu br. w Warszawie odbyło się Globalne Sympozjum Regulatorów GSR-13, na którym omawiano m.in. proces migracji sieciowej z protokołu IPv4 do IPv6. Sympozjum odwiedzili specjaliści z ok. 200 instytucji rządowych rozlokowanych w ponad 130 krajach. Jak podkreślają analitycy, tego rodzaju spotkania mogą znacznie przyspieszyć rozwój poszczególnych segmentów globalnej sieci.