Gry: zabawy dużych dzieci

  • Dorota Konowrocka,

CD Projekt tworzy największe studio deweloperskie w naszym regionie Europy. Twórcom gry Wiedźmin udało się sprzedać już 600 tys. egzemplarzy, za cel stawiają milion w ciągu pierwszego roku obecności gry na rynku. Za chwilę może się okazać, że gry staną flagowym produktem twórców oprogramowania w Polsce.

Na razie mówienie o polskim przemyśle rozwoju oprogramowania należy potraktować w kategoriach żartu. Nie chcę nic ująć dzielnym, acz nielicznym polskim eksporterom oprogramowania pracującym na zlecenie firm zachodnich i jeszcze mniej licznym sprzedającym produkty pod własnym logo, takim jak YDP i IVO Software. Nie ma również żadnych powodów, aby za sukcesem firmy CD Project, do której należy Wiedźmin, miały pójść sukcesy innych polskich deweloperów tworzących gry komputerowe. Choć tworzą one razem masę uzasadniającą mówienie o przemyśle.

Czy CDProjekt równie agresywnie wejdzie na światowy rynek gier?

Faktem jest jednak, że firmie CD Project udaje się właśnie coś w polskiej branży IT niezwykle rzadko spotykanego - sprzedaż do końcowego użytkownika, pod własną marką, oprogramowania konkurencyjnego na światowym rynku. Nie jest tak, że grupa młodych zapaleńców stworzyła w suterenie strzelankę, coś niepoważnego i niewartego wspomnienia. Ta grupka odnotowała w 2006 r. przychody na poziomie 80 mln zł, oczywiście nie pochodzące jedynie ze sprzedaży autorskich gier, lecz ze sprzedaży gier opracowanych przez innych. Przychody w 2007 r. to już ponad 130 mln zł, a więc ogromny wzrost, i to nie z niskiego poziomu, z którego wzrosnąć jest stosunkowo łatwo.

CD Project znalazł się w okolicy 50. miejsca listy działających w Polsce firm IT o najwyższych obrotach. Jego pozycja na rynku producentów oprogramowania jest jeszcze lepsza, gdyż tam obroty siłą rzeczy nie są nakręcane sprzedażą sprzętu i usług. Oznacza to, że wielu polskich producentów, np. systemów ERP czy innych "poważnych" programów, może firmie CD Project w tej chwili tylko pozazdrościć, tym bardziej że jej perspektywy na szybko rosnącym rynku gier są nieporównanie lepsze.

Statystycznie o rynku gier

20 mln zł pochłonęły prace CD Projekt nad grą Wiedźmin.

Przychody firm zajmujących się produkcją i dystrybucją gier na świecie kształtują się na poziomie 30 mld USD. Wartość rynku amerykańskiego - sprzedaży sprzętu, oprogramowania i akcesoriów związanych z grami - wyniosła w 2007 r. prawie 18 mld USD. Liczby te nie obejmują sprzedaży gier na komputery PC, z których przychody stanowią w tej chwili ok. 10% przychodów ze sprzedaży gier na konsole. Prawie połowa przychodów pochodzi ze sprzedaży oprogramowania, reszta to sprzedaż konsoli - również mobilnych - i akcesoriów.
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com