Google umożliwia tworzenie “prywatnych" app store’ów

  • Antoni Steliński,

Koncern Google udostępnił firmom korzystającym z urządzeń z systemem Android nową funkcję - możliwość tworzenia prywatnych (tzn. dostępnych wyłącznie dla określonej grupy użytkowników) serwisów z aplikacjami. Ma to ułatwić użytkownikom korporacyjnym zachowanie kontroli nad oprogramowaniem instalowanym w firmowych urządzeniach.

Zaproponowane przez Google rozwiązanie jest wygodne, ale ma pewne wady - podstawową wydaje się fakt, iż mogą z niego korzystać tylko firmy, które używają usługi Google Apps (co jednak nie jest specjalnym zaskoczeniem - to spójne z dotychczasową polityką Google).

Nowa usługa nazywa się Google Play Private Channels i oferuje użytkownikom większość funkcji znane z serwisu Google Play - zastosowano w niej ten sam system płatności, mechanizm oceny aplikacji, komentarze itp. Brakuje jednak rozwiązań typowo korporacyjnych, np. możliwości definiowania wewnątrzfirmowych grup użytkowników (do których przypisane byłyby określone aplikacje lub ich grupy), a także różnicowania zasobów pod kątem różnych urządzeń czy krajów. Co więcej - każda firma może mieć tylko jeden prywatny "app store" (nawet, jeśli w ramach Google Apps korzysta z wielu różnych domen).

Zobacz również:

Ograniczeniami jest również to, że firmy nie mogą jednocześnie wprowadzać aplikacji zarówno do swojego prywatnego sklepu, jak i do publicznego serwisu (aczkolwiek to ma się zmienić w przyszłości) oraz fakt, iż do zasobów firmowego app store’a nie można przeglądać z poziomu komputera PC (można to robić wyłącznie z urządzenia z Androidem).

Dodajmy, że Apple - właściciel Apple App Store - nie oferuje korporacjom podobnej funkcji swojego serwisu (aczkolwiek ma specjalny program dystrybuowania i instalowania przez firmy ich własnych aplikacji, nieodstępnych w App Store, na urządzeniach z iOS).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com