Gartner: zbliża się era algorytmów. Aplikacje stracą na znaczeniu

  • Krzysztof Lech,

Podczas Symposium/ITxpo Peter Sondergaard z firmy Gartner stwierdził, że właśnie rozpoczęła się era algorytmów. Zarysowana przez niego przyszłość jest tak samo ekscytująca jak...przerażająca.

Firma analityczna Gartner podczas Symposium/ITxpo przedstawiła swoje przewidywania na temat kierunku, w którym podąży rozwój technologii. Jej zdaniem nadchodzi epoka algorytmów, czyli systemów zajmujących się rozwiązywaniem problemów, które przejmą w szerokim stopniu zadania obecnie wykonywane przez człowieka. Algorytmy zastąpią też aplikacje (mocno stracą one na znaczeniu) zapewniając coraz większy udział w naszym życiu osobistym asystentom, swoistym prekursorom tego co się stanie.

"Do 2020 roku inteligentni agenci będą odpowiadali za 40% interakcji. Konsumenci zapomną o aplikacjach. Nadchodzi era post-app. Do 2020 roku strategia Microsoftu będzie skoncentrowana na rozwoju Cortany zamiast Windows" - prognozuje Peter Sondergaard z firmy Gartner.

Zobacz również:

Platformy, na których polegają przedsiębiorstwa będą bazowały przede wszystkim na algorytmach. Giganci technologii będą dostarczali na rynek głównie algorytmy i analizy. Na algorytmach będą opierały się systemy bezpieczeństwa, które staną się bardziej analityczne. Muszą pójść w tym kierunku, aby ogarnąć ogromną liczbę elementów związanych z bezpieczeństwem. Gartner prognozuje, że na tę sferę w 2017 roku firmy IT przeznaczą aż 30% swoich budżetów i 10% siły roboczej.

Kolejne prognozy Sondergaarda są mocno niepokojące. Jego zdaniem algorytmy będą bowiem podejmowały decyzje, które zaważą na życiu ludzi. Np. samochody, roboty i drony będą działały częściowo niezależnie samemu decydując o podejmowanym ryzyku, tym którą prywatność uszanować oraz kogo aresztować. Systemy te będą również uczyć i tworzyć nowe systemy.

"...tak, z czasem agenci będą tworzyli kolejnych agentów, roboty będą tworzyły roboty" - zapowiada Sondergaard.

Inny uczestnik Symposium/ITxpo Rob Klopotek podkreśla, że ta ostatnia wizja jest jednak wizją dalekiej przyszłości.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem IDGLicensing@theygsgroup.com