Fuzja systemów zarządzania
- Rafał Jakubowski,
- 14.08.2006
Przejęcie Mercury Interactive będzie kosztowało HP 4,5 mld USD i ma zapewnić firmie czołowe miejsce na rynku systemów do optymalizacji procesów biznesowych.
Przejęcie Mercury Interactive będzie kosztowało HP 4,5 mld USD i ma zapewnić firmie czołowe miejsce na rynku systemów do optymalizacji procesów biznesowych.
Starcie gigantów
Przedstawiciele HP zapewniają, że rodziny produktów obu firm idealnie się uzupełniają. HP oferuje oprogramowanie linii OpenView do zarządzania siecią i usługami IT. Natomiast Mercury specjalizuje się w zarządzaniu aplikacjami, ich dystrybucją, zgodnością rozwiązań IT z wymogami ustawowymi i architekturą SOA, której znaczenie na rynku szybko wzrasta. Analitycy postrzegają tę transakcję jako początek wojny o rynek systemów zarządzania informacją i infrastrukturą IT. HP będzie konkurować przede wszystkim z CA i IBM. Polem największej bitwy mają być rozwiązania wspierające zarządzanie architekturą SOA. Kluczowe znaczenie w ofercie Mercury stanowi dla HP rejestr Systinet, który ma być odpowiedzią na rejestr usług Web IBM. Mark Hurd podkreślał, że przejęcie Mercury Interactive wzmacnia pozycję HP jako producenta oprogramowania. "Oprogramowanie to rdzeń strategii całej firmy. Jestem pewien, że transakcja ta pokazuje, iż HP staje się siłą, z którą należy się liczyć na rynku oprogramowania" - mówił. Przez ostatnie kilka lat HP konsekwentnie wzmacniało - dzięki kolejnym akwizycjom (m.in. Peregrine, Novadigm i Consera Software) - pozycję na rynku oprogramowania. Jednak w odróżnieniu od poprzednich przejęcie tak dużej firmy jak Mercury może wreszcie pomóc HP przekonać klientów, że dział oprogramowania traktowany jest bardzo poważnie. Rynek bowiem nie postrzegał tej firmy dotychczas jako "poważnego" gracza na rynku oprogramowania, raczej jako producenta sprzętu. Na dowód podnoszono wyniki finansowe osiągane ze sprzedaży sprzętu i oprogramowania. W 2005 r. HP Software zanotował przychody 1 mld USD, przy 87 mld USD przychodów HP.
W kierunku SOA
Mark Hurd, prezes i dyrektor wykonawczy HP